
Co se platí při vedlejší činnosti
Při vedlejší činnosti nemusíte platit v prvním roce platit žádné zálohy na sociální pojištění. V dalších letech potom budete platit zálohy vypočtené podle skutečného zisku minulého roku. Při nízkém zisku (hranice pro rok 2023 je 96.777 Kč) nemusíte sociální pojištění z podnikání platit vůbec, pokud jej platit nechcete.
Archiv
Kdy se jedná o vedlejší činnost
Jedná se o nejmenší možnou částku, kterou odvádí každý živnostník podnikající na hlavní činnost, a pro rok 2022 jde o 2841 Kč (sociální pojištění) a 2627 Kč (zdravotní). Oproti tomu vedlejší činnost můžete vykonávat tehdy, když zdravotní a sociální pojištění platíte z jiné výdělečné činnosti.
Jak se daní vedlejší příjem
Během podnikání na vedlejší činnost máte povinnost odvádět daně a každoročně podat daňové přiznání. Podobně jako u hlavní činnosti daníte pouze rozdíl mezi příjmy a výdaji, a to sazbou 15 %. Máte na výběr, jestli se pro výpočet daňového základu rozhodnete uplatnit své skutečné výdaje, nebo zvolíte výdajový paušál.
Archiv
Jak začít podnikat vedlejší činnost
Vaše první kroky musí směřovat na živnostenský úřad, kde si požádáte o živnostenské oprávnění. Připravte si doklad totožnosti a 1 000 Kč. Protože budete podnikat při zaměstnání, vaše živnost bude vedlejším zdrojem příjmů. Z toho plynou výhody jako například nižší odvody na důchodové a zdravotní pojištění.
Archiv
Kdy danit vedlejší příjem
Při překročení limitu 30 tisíc korun je nutné zdanit celý příležitostný příjem (nikoli jen částku nad limit). Pokud neodevzdáte daňové přiznání nebo nezaplatíte včas daň, hrozí vám standardní postih jako každému jinému, kdo platí daň z příjmu.
Co si může OSVČ odečíst z dani
Slevy na dani
| Slevy na dani podle § 35ba ZDP: | za rok 2022 |
|---|---|
| na plný invalidní důchod | 5 040 Kč |
| na průkaz ZTP/P | 16 140 Kč |
| na studenta | 4 020 Kč |
| za umístnění dítěte § 35bb | 16 200 Kč |
Kdy je OSVČ považována za vedlejší činnost
OSVČ může být považována za OSVČ vykonávající vedlejší samostatnou výdělečnou činnost v těch kalendářních měsících, v nichž aspoň po část měsíce byla vykonávána samostatná výdělečná činnost, a aspoň po část této doby výkonu činnosti trval i důvod pro výkon vedlejší samostatné výdělečné činnosti.
Co se platí při živnosti
Týkat se vás budou 3 povinné platby: odvody na sociální pojištění, zdravotní pojištění formou záloh a daň z příjmu. Minimální záloha na sociální pojištění: 2 944 Kč měsíčně (v roce 2022 to bylo 2 841 Kč). Minimální záloha na zdravotním pojištění: 2 722 Kč měsíčně (v roce 2022 to bylo 2 627 Kč).
Jaká částka se nemusí danit
Podle § 10 odst. 3 zákona o daních z příjmů jsou příležitostné příjmy osvobozeny od daně, pokud jejich úhrn (tržba) u poplatníka nepřesáhne ve zdaňovacím období 30 tisíc korun.
Co musím platit jako živnostník
Týkat se vás budou 3 povinné platby: odvody na sociální pojištění, zdravotní pojištění formou záloh a daň z příjmu. Minimální záloha na sociální pojištění: 2 944 Kč měsíčně (v roce 2022 to bylo 2 841 Kč). Minimální záloha na zdravotním pojištění: 2 722 Kč měsíčně (v roce 2022 to bylo 2 627 Kč).
Na co si dát pozor při podnikání
4 věci, na které by jste si měli dát pozor při začátku podnikáníCash-flow. Mít dostatek finanční hotovosti na pravidelné i nepravidelné provozní výdaje patří přitom mezi nejdůležitější věci, na které byste měli na začátku pamatovat.Nesolventnost obchodních partnerůPotřeba vlastní provozovny.Množství administrativy.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Co nepodléhá dani z příjmů
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jak neplatit daně OSVČ
Naopak od povinnosti podávat daňové přiznání jsou osvobozeny ty OSVČ, které byly po celý rok 2022 přihlášeny k paušální dani. Druhou výjimkou jsou OSVČ, jejichž příjmy ze samostatně výdělečné činnosti za rok 2022 nepřesáhly 15 000 Kč.
Kdy se dani 23%
Co se změnilo Základ daně nad 48tinásobkem průměrné mzdy (letos zmíněných 1 867 726 korun) se od roku 2021 nově daní 23 procenty.
Jak nahlásit přechod z vedlejší činnosti na hlavní
Změna při podání přehledů
Přerušení hlavní činnosti a přechod na vedlejší činnost je dobré oznámit živnostenského úřadu, zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení – jinak by vám byly účtovány zálohy ve špatné výši a vy jste tedy zbytečně přepláceli. Na živnostenském úřadu tyto změny lze provést najednou.
Co si musím platit Když nepracuji
Všechny osoby bez zdanitelných příjmů si musí samy platit zdravotní pojištění, a to vždy do 8. dne následujícího měsíce. Neplacení zdravotního pojištění je ze strany zdravotních pojišťoven sankciováno, přičemž všechny zdravotní pojišťovny si velmi pečlivě své pohledávky hlídají a případně vymáhají i exekučně.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Co je rozhodná částka pro vedlejší činnost 2023
rozhodná částka při výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti, která zakládá účast na důchodovém pojištění v roce 2023 činí 96 777 Kč; za každý měsíc, kdy činnost nebyla vykonávána, se odečte 8 065 Kč.
Co musí udělat OSVČ
Mezi hlavní povinnosti OSVČ patří:registrace na živnostenském úřadě,registrace na zálohy na sociální a zdravotní pojištění a jejich platby,daňové přiznání.
Kdy mohu zacit podnikat
Svéprávnost se podle občanského práva získává v plném rozsahu zletilostí a může být omezena jen rozhodnutím soudu. Podmínkou provozování živnosti již není nabytí věku 18 let. Právo podnikat má i nezletilý, který dosáhl 16 let a kterému soud přiznal plnou svéprávnost.
Kdy se nemusí platit daň z příjmu
Nemáte příjmy nebo jen ty, které jsou od daně osvobozené (například podpora v nezaměstnanosti, rodičovská, výživné, nemocenská, stipendium a pojistná plnění, která se netýkají náhrady mzdy). Máte kromě zaměstnání jen příležitostné příjmy (§ 10) do 30 000 korun za rok.
Kdo platí 23% daň z příjmu
23% progresivní daň
V roce 2021 byla solidární daň nahrazena 23% progresivní daní. Tato daňová sazba se týká příjmu vyšších než 48násobek průměrného měsíčního platu. Tento limit v roce 2021 činí 1 701 168 korun. Do tohoto limitu se příjem daní pod 15% sazbou.
Co podléhá dani z příjmů
Podle zákona o daních z příjmů fyzických osob, podléhají zdanění tyto příjmy: Příjmy ze závislé činnosti (zaměstnání – mzda nebo plat) Příjmy ze samostatné činnosti (podnikání) Příjmy z kapitálového majetku (finanční majetek – peníze, cenné papíry a jiné)
Jak neplatit sociální pojištění
Jak se zdá, vyhnout se placení sociálního pojištění není možné. Klička je utažena příliš blízko a kromě vystěhování výdělečné činnosti do daňového ráje není vyhnutí.


