
Jak se vypočítá základ daně
Základ daně a dílčí základy daně
Základ daně je vyjádřením předmětu daně v určitých jednotkách (Kč). Příjem nejdříve zařadíme do příslušné skupiny (dle § 3 ZDP) a vypočítáme neupravený základ daně. Pokud máme příjmů více, hovoříme o dílčích základech daně. Součtem dílčích základů daně získáme opět základ daně.
Archiv
Jak zjistit základ daně z příjmů
Základ daně se dělí na dílčí základy daně, zde jsou jejich výpočty: příjmy ze závislé činnosti + pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem = dílčí základ daně příjmů ze závislé činnosti.
Archiv
Jaký je můj daňový základ
Základem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení.
Jak se počítá dílčí základ daně
Dílčí základ daně z podnikání vypočítáte jako rozdíl mezi příjmy z podnikání a výdaji, které jste na získání těchto příjmů vynaložili. Nezáleží na tom, jestli jsou výdaje skutečné nebo paušální. Nejčastěji využijete paušální výdaje 60 %.
Archiv
Co patří do základu daně
Základem daně je příjem ze závislé činnosti, od zdaňovacího období roku 2021 NEzvýšený o pojistné na zdravotní a sociální pojištění, které hradí zaměstnavatel – institut tzv. „superhrubé mzdy“ byl od 1. 1. 2021 zrušen.
Jak se počítá DPH 21
Příklad: Dostali jste částku 100 000 korun i s DPH 21 %. Matematicky tedy výši DPH spočítáte jako 100 000 – (100 000/1,21). DPH tak bude 17 355,37 korun.
Jak vypočítat základ daně OSVČ
Podnikatel si může zvolit, zda se mu více vyplatí uplatňovat výdaje v reálné výši (v takovém případě je ale musí evidovat) nebo využije tzv. výdajový paušál, který už obsahuje všechny výdaje a nad jehož rámec už další uplatnit nelze. Když odečteme výdaje od dosažených příjmů, získáme základ daně.
Jak se počítá daně z příjmů
Daň z příjmu je stanovena jako 15 % ze základu daně (příjmy přesahující výdaje vynaložené na jejich dosažení).
Kde najdu daňový základ
155/1995 Sb. o důchodovém pojištění vyplníte v oddílu C tiskopisu. V oddílu D pak vypíšete Údaje o daňovém základu OSVČ za rok 2022. Daňový základ je rozdíl mezi příjmy a výdaji, který ideálně opíšete z vašeho daňového přiznání.
Co je základ daně u zaměstnance
Vyměřovacím základem zaměstnance je úhrn příjmů ze závislé činnosti, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny, a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním. Až na výjimky, jako je třeba odstupné.
Jak se počítá záloha na daň z příjmů zaměstnance
Sazby zálohy na daň dle § 38h odst. 2 zákona o daních z příjmů činí pro rok 2023: 15 % pro část základu pro výpočet zálohy, která nepřesahuje 4násobek průměrné mzdy (161 296 Kč), 23 % pro část základu pro výpočet zálohy, která přesahuje 4násobek průměrné mzdy.
Jak se počítá daň z příjmů OSVČ
Jak se daň z příjmů OSVČ počítá Daň z příjmů činí 15 % ze základu daně, tedy z vašich příjmů po odečtení výdajů a nezdanitelných položek. Z takto vypočítané daně navíc odečtete daňové slevy a zvýhodnění. Daňový základ nad částku 1 867 728 Kč se za rok 2022 daní zvýšenou sazbou 23 %, která od roku 2021 nahradila tzv.
Kdy je DPH 15 a kdy 21
Snížená sazba DPH 15 % se vztahuje na prodej zboží uvedeného v příloze 2 a 3 zákona o DPH, jedná se například o prodej potravin nebo ubytovací služby, stravovací služby, prodávání nápojů nebo služby fitness center. Výjimka se vztahuje na prodej alkoholických nápojů a tabákových výrobků, které mají sazbu 21 %.
Co je základ daně u DPH
Základem daně je vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce za uskutečněné zdanitelné plnění, včetně částky na úhradu spotřební daně od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo od třetí osoby, bez daně za toto zdanitelné plnění.
Jak se počítá příjem u OSVČ
Zatímco u zaměstnanců je doložení příjmů jednoduché, u OSVČ je to složitější. Příjem OSVČ se dokládá na základě posledního daňového přiznání, kdy se jako příjem započítá 1/12 z celkového ročního příjmu. Platí to obecně pro všechny sociální dávky. Jako příjem se u OSVČ vždy počítá minimálně 17 800 Kč měsíčně (do 30.
Co vše se počítá do daní
Do příjmů se zahrnuje hrubá mzda (ne superhrubá), hrubé příjmy z podnikání (ne příjmy minus výdaje), příjmy z pronájmu (opět bez odpočtu výdajů), důchody ze sociálního zabezpečení (starobní, invalidní), nemocenské dávky, peněžitá podpora v mateřství a dávky v nezaměstnanosti.
Kdy se dani 23 %
23% progresivní daň
V roce 2021 byla solidární daň nahrazena 23% progresivní daní. Tato daňová sazba se týká příjmu vyšších než 48násobek průměrného měsíčního platu. Tento limit v roce 2021 činí 1 701 168 korun. Do tohoto limitu se příjem daní pod 15% sazbou.
Jak zjistím daňový základ OSVČ
155/1995 Sb. o důchodovém pojištění vyplníte v oddílu C tiskopisu. V oddílu D pak vypíšete Údaje o daňovém základu OSVČ za rok 2022. Daňový základ je rozdíl mezi příjmy a výdaji, který ideálně opíšete z vašeho daňového přiznání.
Co je daňový základ VZP
U OSVČ, která vede účetnictví, u společníka veřejné obchodní společnosti a u komplementáře komanditní společnosti se za příjem ze samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení považuje základ daně z příjmů z této činnosti (tzv. dílčí základ daně).
Jak se počítá záloha na daň z příjmu zaměstnance
Sazby zálohy na daň dle § 38h odst. 2 zákona o daních z příjmů činí pro rok 2023: 15 % pro část základu pro výpočet zálohy, která nepřesahuje 4násobek průměrné mzdy (161 296 Kč), 23 % pro část základu pro výpočet zálohy, která přesahuje 4násobek průměrné mzdy.
Kdy se dani 23%
Co se změnilo Základ daně nad 48tinásobkem průměrné mzdy (letos zmíněných 1 867 726 korun) se od roku 2021 nově daní 23 procenty.
Co patří do 15% DPH
Snížená sazba je 15 % a je uplatňována na prodej zboží a služeb uvedeného v příloze 2 a 3 zákona o DPH. Jedná se například o prodej potravin, vodné a stočné, teplo, městskou dopravu, časopisy a noviny, ubytovací služby, stravovací služby, pohřební služby, lázeňské služby a sauny, služby fitcenter a posiloven a od 1. 1.
Co patří do 10% DPH
Druhá snížená sazba DPH (10 %) dopadá kupříkladu na léky, vodné a stočné, teplo z centrálních tepláren, pivo načepované a zkonzumované v hospodě, potraviny pro malé děti, čistění vnitřních prostor v domácnostech, nepříliš komerční knihy apod. Úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí.
Jak vypočítat základ daně z DPH
Daň spočítáte jednoduše podle vzorce cena – (cena / x), kde x je násobek sazby daně. Pro 21% daň to bude 1,21, pro 10% daň 1,10 atd. 21% DPH z příkladné částky 135.000 Kč tedy spočítáte následujícím vzorcem: 135000 – (135000 / 1,21) = 135000 – 111570,2479 = 23429,7521.
Jak se vypočítá cena bez DPH
Tip na rychlý výpočet
Pokud znáte cenu s DPH a sazbu DPH, můžete výpočet provést jednoduše tak, že před sazbu napište „jedna celá“ a tímto číslem vydělte základ. Například, pokud je sazba 21 % a cena s DPH 605 Kč, napíšeme si 605:1,21 = 500 Kč bez DPH.


