
Jak zjistit základ daně
U příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků je základem daně superhrubá mzda. U ostatních druhů příjmů činí základ daně rozdíl mezi příjmy a prokazatelně vynaloženými výdaji (popřípadě tzv. paušálními výdaji).
Archiv
Jaký je můj daňový základ
Základem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení.
Jak se počítá daně z příjmů
Daň z příjmu je stanovena jako 15 % ze základu daně (příjmy přesahující výdaje vynaložené na jejich dosažení).
Archiv
Co je to samostatný základ daně
Do samostatného základu daně jsou zahrnuty příjmy, které se nezahrnují do dílčích daňových základů z důvodů, že se tam nehodí, nebo je stát chce mít pod kontrolou.
Jaká je daň z příjmu
Sazba daně z příjmů fyzických osob činí 15 % pro část základu daně do 48násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Jak vypočítat základ u procent
720 žáků odpovídá 60 % všech žáků ve škole. -› 60 % je počet procent. 720 / 60 = 12 -› Procentovou část vydělíme počtem procent a získáme 1 %, tedy 12 žáků. 12 · 100 = 1200 -› Jednoprocentní část násobíme stem a získáme základ.
Co patří do základu daně
Základem daně je příjem ze závislé činnosti, od zdaňovacího období roku 2021 NEzvýšený o pojistné na zdravotní a sociální pojištění, které hradí zaměstnavatel – institut tzv. „superhrubé mzdy“ byl od 1. 1. 2021 zrušen.
Jak se počítá daň z příjmů OSVČ
Jak se daň z příjmů OSVČ počítá Daň z příjmů činí 15 % ze základu daně, tedy z vašich příjmů po odečtení výdajů a nezdanitelných položek. Z takto vypočítané daně navíc odečtete daňové slevy a zvýhodnění. Daňový základ nad částku 1 867 728 Kč se za rok 2022 daní zvýšenou sazbou 23 %, která od roku 2021 nahradila tzv.
Co vše se počítá do daní
Do příjmů se zahrnuje hrubá mzda (ne superhrubá), hrubé příjmy z podnikání (ne příjmy minus výdaje), příjmy z pronájmu (opět bez odpočtu výdajů), důchody ze sociálního zabezpečení (starobní, invalidní), nemocenské dávky, peněžitá podpora v mateřství a dávky v nezaměstnanosti.
Co je základ daně u zaměstnance
Vyměřovacím základem zaměstnance je úhrn příjmů ze závislé činnosti, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny, a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním. Až na výjimky, jako je třeba odstupné.
Kdo je plátcem a poplatníkem u daně z příjmů právnických osob
Poplatníci daně
Poplatníky daně z příjmů právnických osob jsou osoby, které nejsou fyzickými osobami. Jsou to právnické osoby – podnikatelské subjekty zapsané v obchodním rejstříku a instituce s právní subjektivitou, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání.
Kdo platí 23% daň z příjmu
23% progresivní daň
V roce 2021 byla solidární daň nahrazena 23% progresivní daní. Tato daňová sazba se týká příjmu vyšších než 48násobek průměrného měsíčního platu. Tento limit v roce 2021 činí 1 701 168 korun. Do tohoto limitu se příjem daní pod 15% sazbou.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Co je to základ u procent
Procenta se vztahují vždy k nějakému celku; říkáme mu základ. Základ představuje 100%. = , Část základu, která odpovídá určitému počtu procent, se nazývá procentová část.
Jak zjistit cenu za 100g
Cenu potraviny vypočítáme tak, že cenu za jednotku násobíme počtem jednotek (hmotnosti, objemu nebo kusů).
Co patří do daně z příjmů
Daň z příjmů fyzických osob je daní, která se platí z příjmů dosažených v daném roce. Mezi tyto příjmy patří: příjmy z pracovního poměru, příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, některé státní dávky, státní, firemní i osobní penze, úroky z úspor, dividendy, příjmy z nájmu a příjmy z fondů.
Co je předmětem daně z příjmů
Předmětem daně jsou příjmy z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem, není-li dále stanoveno jinak.
Jak vypočítat základ daně OSVČ
Podnikatel si může zvolit, zda se mu více vyplatí uplatňovat výdaje v reálné výši (v takovém případě je ale musí evidovat) nebo využije tzv. výdajový paušál, který už obsahuje všechny výdaje a nad jehož rámec už další uplatnit nelze. Když odečteme výdaje od dosažených příjmů, získáme základ daně.
Kdy OSVČ neplatí daň z příjmů
Většina plátců se živnostenským listem zálohy na daně z příjmů v průběhu roku neplatí. Tato povinnost se týká pouze jednotek procent OSVČ s vysokými příjmy. Žádné odvody během letoška neplatí ti, kteří loni odvedli státu na dani z příjmů méně než 30 tisíc korun ani ti, kteří podnikají prvním rokem.
Co se započítává do příjmů
Do příjmů se zahrnuje hrubá mzda (ne superhrubá), hrubé příjmy z podnikání (ne příjmy minus výdaje), příjmy z pronájmu (opět bez odpočtu výdajů), důchody ze sociálního zabezpečení (starobní, invalidní), nemocenské dávky, peněžitá podpora v mateřství a dávky v nezaměstnanosti.
Co všechno se započítává do příjmů rodiny
Do rozhodného příjmu se započítává přídavek na dítě a rodičovský příspěvek. Příspěvek na bydlení se vyplácí měsíčně. Osoby, které bydlí na základě podnájemní smlouvy (smlouvy uzavřené s nájemcem bytu – např. mezi členem bytového družstva a podnájemníkem), mají také nárok na příspěvek na bydlení.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Kdy se platí daň z příjmu 23%
Zaměstnancům se daň počítá pouze z hrubé mzdy ve výši 15 procent, při příjmu nad 155 644 korun měsíčně platí 23 % z částky nad tuto hranicí. Dávku tedy zaplatí zaměstnanci, kteří měli vyšší hrubou mzdu než zmíněný roční limit, případně OSVČ, jež mají vyšší základ daně z podnikání (příjmy minus výdaje).
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Kdy se plati daň 23%
Zaměstnancům se daň počítá pouze z hrubé mzdy ve výši 15 procent, při příjmu nad 155 644 korun měsíčně platí 23 % z částky nad tuto hranicí. Dávku tedy zaplatí zaměstnanci, kteří měli vyšší hrubou mzdu než zmíněný roční limit, případně OSVČ, jež mají vyšší základ daně z podnikání (příjmy minus výdaje).


