
Co se počítá do základu daně
Podle zákona o dani z příjmu jsou základem daně všechny příjmy poplatníka, ať už ze zaměstnání, nebo podnikání. Počítají se přitom všechny příjmy získané z činnosti na území ČR i v zahraničí.
Co tvoří základ daně
Základem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení.
Co je základ daně ze závislé činnosti
Základem daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků je hrubá mzda (mzda nebo plat). Samostatným základem daně v rámci § 6 je příjem z dohody o provedení práce – odměna od jednoho zaměstnavatele nesmí přesáhnout za kalendářní měsíc výši 10 000 Kč.
Co všechno se dá odečíst z daní
Odčitatelné položky
| Daňový odpočet | Částka |
|---|---|
| Životní pojištění | maximálně 24 000 Kč/rok |
| Školkovné (sleva za umístění dítěte) | maximálně 16 200 Kč/rok |
| Úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření | maximálně 300 000 Kč/rok (při uzavření úvěru do 1. 1. 2021), maximálně 150 000 Kč při uzavření po 1. 1. 2021 |
Co není předmětem daně z příjmů
Předmětem daně z příjmů právnických osob jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z příjmů s nakládání s majetkem, není-li v zákoně stanoveno jinak. Předmětem daně nejsou příjmy, které se získaly nabytím akcií, zděděním nebo darováním nemovitosti, movité věci nebo majetkového práva s výjimkou příjmů z nich plynoucích.
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Co je základ daně u zaměstnance
Vyměřovacím základem zaměstnance je úhrn příjmů ze závislé činnosti, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny, a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním. Až na výjimky, jako je třeba odstupné.
V jakých jednotkách můžeme měřit základ daně
Základ daně je předmět daně vyjádřený v měrných jednotkách a upravený podle zákonných pravidel. Základ daně musí být vyjádřen v měřitelných jednotkách. A to buď ve fyzických jednotkách (ks, t, hl, m2) nebo v hodnotovém vyjádření v korunách.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Jak neplatit daně
Za rok 2018 lze při splnění zákonných podmínek snížit základ daně o dary, úroky z úvěru na bydlení, příspěvky na penzijní připojištění a doplňkové penzijní spoření, příspěvky na životní pojištění, členské příspěvky zaplacené odborové organizaci, úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání.
Co je osvobozeno od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Jak zjistit daňový základ
Daňový základ je rozdíl mezi příjmy a výdaji, který ideálně opíšete z vašeho daňového přiznání. Příklad: Pokud byl daňový základ pana Nováka 200 000 korun a podnikal celý rok (činnost hlavní), vyplní tuto částku do políčka 20 tiskopisu a následně do políčka 25 poloviční částku (tedy 100 tisíc).
Jak zaokrouhlit základ daně
3 zákona 586/92 Sb. o daních z příjmů, kde se říká, že „základ daně se zaokrouhluje na celé koruny dolů“. Např. u zaměstnance na dohodu o provedení práce, který nepodepsal prohlášení k dani, bude při příjmu 4512,40 Kč základ daně 4512 Kč.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Jak neplatit daně z příjmů
Osvobozené příjmy od daně z příjmu z prodeje podílových listů jsou ty, pokud klient drží podílové listy daného fondu déle jak 3 roky a nebo odprodej (zpětný odkup) v daném kalendářním roce nepřesáhne souhrnně 100 000 Kč.
Kde nejsou daně
Země bez daní, které nevyžadují výkaznictví jsou malé státy třetího světa. Nejznámějšími pobřežními zónami tohoto typu jsou Bahamy, Britské Panenské ostrovy, Kajmanské ostrovy a Belize.
Kde jsou nejnižší daně
Při celosvětovém srovnání jsou nejnižší daně v tzv. daňových rájích, kde se neplatí téměř žádné daně (např. Barbados, Belize nebo Seychely a Svatá Lucie).
Které příjmy nemusím danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Kdy dostanu přeplatek na dani
Obecně platí, že správce daně začíná vyplácet peníze až od 3. dubna 2023. Pro vrácení přeplatku na dani je totiž stanovena třicetidenní lhůta, která se počítá od okamžiku, kdy uplyne deadline pro podání daňového přiznání.
Kdy vrací zaměstnavatel daně
Finanční úřad má na vrácení přeplatku 30 dní. Lhůta začíná plynout prvním dnem po řádném termínu podání daňového přiznání. Rozhodující je přitom i skutečnost, zda bylo daňové přiznání podáno v řádném termínu papírově podobě, elektronicky nebo s daňovým poradcem.
Jak zjistit základ daně z příjmů
Základ daně se dělí na dílčí základy daně, zde jsou jejich výpočty: příjmy ze závislé činnosti + pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem = dílčí základ daně příjmů ze závislé činnosti.
Jaké příjmy se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Kdy se nemusi platit daně
Zrušení solidární daně: zdanění nadprůměrných příjmů
Solidární daň byla v roce 2021 zrušena, ale nahradila ji 23% daň z příjmů. Jakmile při podnikání dosáhnete vyššího ročního zisku než 48násobek průměrné mzdy (1 867 728 Kč pro rok 2022, 1 935 552 Kč pro rok 2023), tak částku přesahující tento limit daníte 23 %.


