
Které příjmy nemusím danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jaké příjmy se dani
Daňové přiznání k dani z příjmů za rok 2022 podává každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč (pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně).
Co všechno se dá odečíst z dani
K daňovému přiznání budete potřebovat součet příjmů/plateb, které skutečně přišly na váš účet nebo jste je dostali zaplacené v roce 2022 v hotovosti. Dále doložíte buď skutečné výdaje nebo výdaj vypočítaný procentem z příjmů, který se k vašemu podnikání vztahuje.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Kdy danit vedlejší příjem
Příležitostný příjem a daně
Jakmile přesáhnete hranici 30 000 Kč, budete muset tyto příjmy zdanit jako položku ostatní příjmy. V tomto případě byste si daňové přiznání jako zaměstnanec vyřizovali sami — agendu za vás již nevyřídí váš zaměstnavatel.
Kdy se nemusi platit daně
Zrušení solidární daně: zdanění nadprůměrných příjmů
Solidární daň byla v roce 2021 zrušena, ale nahradila ji 23% daň z příjmů. Jakmile při podnikání dosáhnete vyššího ročního zisku než 48násobek průměrné mzdy (1 867 728 Kč pro rok 2022, 1 935 552 Kč pro rok 2023), tak částku přesahující tento limit daníte 23 %.
Jak se dělí příjmy
Příjmy, výdaje, aktivní příjmy, pasivní příjmy, nepravidelné příjmy a výdaje, nezbytné, zbytné a investiční výdaje. Aktivní příjmy jsou příjmy, pro které musí lidé něco aktivně dělat (např. mzda) nebo jejich příjem je závislý na někom jiném (např. na státu).
Co není předmětem daně z příjmů fyzických osob
Předmětem daně nejsou např.
příjmy získané nabytím akcií nebo podílových listů podle zákona, který upravuje podmínky převodu majetku státu na jiné osoby, nebo vydáním podle právních předpisů upravujících restituci majetku.
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Jak se dani vedlejší příjem
Během podnikání na vedlejší činnost máte povinnost odvádět daně a každoročně podat daňové přiznání. Podobně jako u hlavní činnosti daníte pouze rozdíl mezi příjmy a výdaji, a to sazbou 15 %. Máte na výběr, jestli se pro výpočet daňového základu rozhodnete uplatnit své skutečné výdaje, nebo zvolíte výdajový paušál.
Co to je bezúplatný příjem
bezúplatný příjem je dle české právní úpravy pojmem širším než pojem darování dle občanského zákoníku. Bezúplatný příjem zahrnuje krom darování i majetkový prospěch plynoucí z dědických titulů, z poskytnutí služby, ze společenské úsluhy, případně z bezúročných zápůjček, výpůjček a výpros.
Kdy se jedná o vedlejší činnost
Jedná se o nejmenší možnou částku, kterou odvádí každý živnostník podnikající na hlavní činnost, a pro rok 2022 jde o 2841 Kč (sociální pojištění) a 2627 Kč (zdravotní). Oproti tomu vedlejší činnost můžete vykonávat tehdy, když zdravotní a sociální pojištění platíte z jiné výdělečné činnosti.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Kdo nemusí platit daň z příjmu
Jestli jste v loňském roce pracovali u jediného zaměstnavatele a neměli žádné další příjmy, daňové přiznání podávat nemusíte. Jinak ale tuto povinnost mohou mít studenti, matky na rodičovské dovolené i důchodci. A někdy se dokonce vyplatí ho podat, i když nemusíte.
Co všechno se daní
Daně přímédaň z příjmů právnických osob,daň z příjmů fyzických osob,daň z nemovitosti,daň z nabytí nemovitosti (zrušena),darovací daň (zrušena),dědická daň (zrušena),silniční daň.
Co jsou běžné příjmy
Běžné příjmy jsou primárně určeny k financování běžných výdajů, kapitálové příjmy na krytí kapitálových, investičních výdajů. Obvykle platí, že běžné příjmy se vyznačují pravidelností, kdežto u kapitálových jde často o mimořádné, nepravidelné nebo jednorázové příjmy (např. výnosy z privatizace či prodeje majetku).
Co je to základ daně z příjmů
Základem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení.
Co je předmětem daně z příjmů
Předmětem daně jsou příjmy z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem, není-li dále stanoveno jinak.
Čím se snižuje základ daně
Svůj daňový základ můžeme snížit o dar, poskytnutý na vyjmenované účely (jedná se především o dary na humanitární, zdravotní, kulturní a jiné společensky prospěšné účely). Minimální výše darů je 1.000 Kč, maximální 15% ze základu daně. V roce 2020 a 2021 si mimořádně můžete odečíst až 30 % ze základu daně.
Jakou částku musím zdanit
„(1) Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč (50 000 Kč od 2023), pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Kdy se nemusí platit daň z příjmu
Nemáte příjmy nebo jen ty, které jsou od daně osvobozené (například podpora v nezaměstnanosti, rodičovská, výživné, nemocenská, stipendium a pojistná plnění, která se netýkají náhrady mzdy). Máte kromě zaměstnání jen příležitostné příjmy (§ 10) do 30 000 korun za rok.
Jak se dani ostatni příjmy
Příležitostné ostatní příjmy, které ve zdaňovacím období nepřevýší limit 30 000 korun, není třeba danit. Jsou od daně osvobozené. Ale není příjem jako příjem. Není pravdou, že jakýkoliv příjem do limitu 30 000 korun je od daně z příjmů osvobozený.
Co je to nepeněžní příjem
Nepeněžní příjmy zaměstnanců
Jako naturální mzda převyšující stanovenou minimální mzdu (souč. 8000 Kč) mohou být poskytnuty výrobky, výkony, práce nebo služby. Výše této naturální mzdy se vyjádří v peněžní formě tak, aby odpovídala ceně, kterou zaměstnavatel účtuje za své výrobky nebo služby ostatním odběratelům.
Jak přejít na vedlejší činnost
Přerušení hlavní činnosti a přechod na vedlejší činnost byste měli oznámit živnostenskému úřadu, zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. I přesto, že je možné na živnostenském úřadě provést tyto změny najednou, doporučuje se provést je individuálně, abyste měli jistotu, že opravdu dojde ke změně.
Co to je nesamostatná výdělečná činnost
Osoba samostatně výdělečně činná (označuje se zkratkou OSVČ) je osoba, která ukončila povinnou školní docházku a vykonává samostatně výdělečnou činnost nebo při samostatné výdělečné činnosti spolupracuje. Samostatnou výdělečnou činností je např. provozování živnosti, podnikání v zemědělství, umělecká činnost aj.


