
Kdo platí 23% daň z příjmu
23% progresivní daň
V roce 2021 byla solidární daň nahrazena 23% progresivní daní. Tato daňová sazba se týká příjmu vyšších než 48násobek průměrného měsíčního platu. Tento limit v roce 2021 činí 1 701 168 korun. Do tohoto limitu se příjem daní pod 15% sazbou.
Kdy se platí daň z příjmu 23%
Zaměstnancům se daň počítá pouze z hrubé mzdy ve výši 15 procent, při příjmu nad 155 644 korun měsíčně platí 23 % z částky nad tuto hranicí. Dávku tedy zaplatí zaměstnanci, kteří měli vyšší hrubou mzdu než zmíněný roční limit, případně OSVČ, jež mají vyšší základ daně z podnikání (příjmy minus výdaje).
Kdy prijdou daně 2023
Vracení přeplatku na dani z příjmů
Nejpozději 3. května 2023 musí Finanční správa dát příkaz do banky na vrácení peněz. Toto se netýká případů, kdy finanční úřad zahájí kontrolní postup (typicky postup k odstranění pochybností), ani případů kdy poplatník podá daňové přiznání opožděně.
Co si lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Jak se pocita solidární daň
Solidární daň činí 7 % a počítá se z rozdílu mezi příjmem fyzické osoby a 48násobkem průměrné mzdy. Pro poplatníky s příjmy ze závislé činnosti bude, dle § § 38ha Zákona o daních z příjmů, solidární daň součástí měsíční zálohy.
Jak vysoke jsou daně
Daň z příjmu je stanovena jako 15 % ze základu daně (příjmy přesahující výdaje vynaložené na jejich dosažení). Výpočet základu daně ještě obsahuje odečitatelné položky (tzv.
Jaká je sazba daně z příjmů právnických osob
Sazba daně z příjmů právnických osob činí 19 %. Zvláštní sazba daně ve výši 5 % se vztahuje na základní investiční fondy. U penzijních fondů je sazba daně nulová.
Jak zjistit přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Kdy prijdou daně 2023 diskuze
Termíny pro podání daňového přiznání a vrácení přeplatků
| Forma podání | Termín podání daňového přiznání | Termín vrácení přeplatku |
|---|---|---|
| Papírové podání | 3. duben 2023 | 2. květen 2023 |
| Elektronické daňové přiznání | 2. květen 2023 | 1. červen 2023 |
| S daňovým poradcem | 3. červenec 2023 | 2. srpen 2023 |
3. 3. 2023
Jak si vypočítat daň z příjmu
Výpočet daně z příjmu
Daň z příjmu je stanovena jako 15 % ze základu daně (příjmy přesahující výdaje vynaložené na jejich dosažení). Výpočet základu daně ještě obsahuje odečitatelné položky (tzv.
Kdy mám narok na slevu na dani
Daňová sleva na poplatníka
Sleva na poplatníka je pro rok 2023 ve výši 30 840 Kč a jako u jediné nemusíte nijak prokazovat nárok. (U zaměstnanců ji ale podmiňuje podpis prohlášení poplatníka.) Všichni poplatníci ji mohou uplatnit za celý rok i v případě, že všech 12 měsíců nepracovali.
Co není předmětem daně z příjmu fyzických osob
Předmětem daně nejsou např.
příjmy získané nabytím akcií nebo podílových listů podle zákona, který upravuje podmínky převodu majetku státu na jiné osoby, nebo vydáním podle právních předpisů upravujících restituci majetku.
Kdy danit vedlejší příjem
Při překročení limitu 30 tisíc korun je nutné zdanit celý příležitostný příjem (nikoli jen částku nad limit). Pokud neodevzdáte daňové přiznání nebo nezaplatíte včas daň, hrozí vám standardní postih jako každému jinému, kdo platí daň z příjmu.
Jak se účtuje daň z příjmů
Daň z příjmů – 341
Platby záloh mají být účtovány na účet 341 – Daň z příjmů. Účet 341 slouží pro účtování daně z příjmů účetní jednotky – daně z příjmů právnických osob nebo daně z příjmů fyzických osob u podnikatele fyzické osoby účtující v podvojném účetnictví.
Jak se platí daň z příjmů
Existuje více způsobů, jak uhradit daň:bezplatnou Poštovní poukázkou A – doklad V/DS (tzv. daňovou složenkou) pro placení v hotovosti,převodem z účtu formou internetového bankovnictví,v pokladni finančního úřadu.
Kdy vznikne nedoplatek na dani
Platba daně ze zahraničního bankovního účtu
Pokud při použití aktuálního směnného kurzu dojde ke kurzovému rozdílu v neprospěch daňového subjektu, pak mu vznikne klasický nedoplatek na dani.
Kdy se posílá preplatek na dani
Finanční úřad má na vrácení přeplatku 30 dní. Lhůta začíná plynout prvním dnem po řádném termínu podání daňového přiznání.
Kdy se platí daň z příjmu
Termín pro podání daňového přiznání osobně
prosince 2022. Tři měsíce od konce kalendářního roku uplynou 31. března, nicméně v praxi si finanční úřady vykládají daňový řád tak, že poslední dnem lhůty pro podání daňového přiznání je den následující po uplynutí tří měsíců od konce zdaňovacího období – tedy 1. dubna.
Jak se vypočítá základ daně
Základ daně a dílčí základy daně
Základ daně je vyjádřením předmětu daně v určitých jednotkách (Kč). Příjem nejdříve zařadíme do příslušné skupiny (dle § 3 ZDP) a vypočítáme neupravený základ daně. Pokud máme příjmů více, hovoříme o dílčích základech daně. Součtem dílčích základů daně získáme opět základ daně.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Co vše se může dát do dani
Odčitatelné položky
| Daňový odpočet | Částka |
|---|---|
| Úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření | maximálně 300 000 Kč/rok (při uzavření úvěru do 1. 1. 2021), maximálně 150 000 Kč při uzavření po 1. 1. 2021 |
| Dary a bezúplatná plnění | maximálně 15 % ze základu daně |
| Darování krve | 3 000 Kč/odběr |
| Darování kostní dřeně | 20 000 Kč/odběr |
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Co je to daň z příjmů
Daň z příjmů fyzických osob je daní, která se platí z příjmů dosažených v daném roce. Mezi tyto příjmy patří: příjmy z pracovního poměru, příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, některé státní dávky, státní, firemní i osobní penze, úroky z úspor, dividendy, příjmy z nájmu a příjmy z fondů.


