
Co vše se počítá do daní
Do příjmů se zahrnuje hrubá mzda (ne superhrubá), hrubé příjmy z podnikání (ne příjmy minus výdaje), příjmy z pronájmu (opět bez odpočtu výdajů), důchody ze sociálního zabezpečení (starobní, invalidní), nemocenské dávky, peněžitá podpora v mateřství a dávky v nezaměstnanosti.
Co patří do daně z příjmů
Daň z příjmů fyzických osob je daní, která se platí z příjmů dosažených v daném roce. Mezi tyto příjmy patří: příjmy z pracovního poměru, příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, některé státní dávky, státní, firemní i osobní penze, úroky z úspor, dividendy, příjmy z nájmu a příjmy z fondů.
Co není předmětem daně z příjmu fyzických osob
Předmětem daně nejsou např.
příjmy získané nabytím akcií nebo podílových listů podle zákona, který upravuje podmínky převodu majetku státu na jiné osoby, nebo vydáním podle právních předpisů upravujících restituci majetku.
Archiv
Kdo je poplatníkem daně z příjmu fyzických osob
Podle § 38g ZDP, je daňové přiznání povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 ZDP).
Archiv
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Co lze uplatnit jako slevu na dani
Jaké slevy na dani lze uplatnitZákladní sleva na poplatníka.Sleva na manželku nebo manžela.Slevy pro invalidního důchodce.Sleva na studenta.Sleva za umístění dítěte (školkovné).Sleva na evidenci tržeb.Slevu na dítě (daňové zvýhodnění).
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Kdy mám slevu na dani
Daňová sleva na poplatníka
Sleva na poplatníka je pro rok 2023 ve výši 30 840 Kč a jako u jediné nemusíte nijak prokazovat nárok. (U zaměstnanců ji ale podmiňuje podpis prohlášení poplatníka.) Všichni poplatníci ji mohou uplatnit za celý rok i v případě, že všech 12 měsíců nepracovali.
Jaký příjem se musí zdanit
„(1) Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč (50 000 Kč od 2023), pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Kdy se musí danit příjem
Hranice 30 tisíc korun se týká příjmů. Když tedy nakoupíte materiál na šaty za 20 tisíc korun a od ušití si řeknete dalších 15 tisíc, musíte příjem přiznat. Když vám však materiál donese sousedka a vy jí za 15 tisíc korun šaty ušijete, v daňovém přiznání to uvádět nemusíte.
Kdy se neplatí daň z příjmu
V Česku neplatí daň z příjmu fyzických osob zaměstnanci s měsíční mzdou 10 290 Kč.
Za co všechno se vrací daně
Při ročním zúčtování daně může vzniknout daňový přeplatek a poplatník má následně nárok na vyplacení peněz. Dochází k tomu v případě, že je reálně zaplacená daň z příjmu (v průběhu předchozího roku) vyšší než částka, kterou vám mzdoví účetní vypočítají při zúčtování.
Jak dlouho trva vyplaceni dani
dubna 2023. Pro vrácení přeplatku na dani je totiž stanovena třicetidenní lhůta, která se počítá od okamžiku, kdy uplyne deadline pro podání daňového přiznání. I ti, kteří si s daňovým přiznáním pospíšili (nemají-li aktivní datovou schránku), tedy musejí počkat do dubna.
Kdo má narok na slevu na dani
Základní sleva na poplatníka je daňová úleva, kterou může uplatnit každý, kdo platí daně z příjmů – OSVČ, zaměstnanec, pracující či podnikající student, důchodce nebo rodič na mateřské dovolené. Slevu není nutné nijak prokazovat, nárok na ni vzniká automaticky.
Které příjmy nemusím danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jaké příjmy se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Kdy přichází daně
Obecně platí, že správce daně začíná vyplácet peníze až od 3. dubna 2023. Pro vrácení přeplatku na dani je totiž stanovena třicetidenní lhůta, která se počítá od okamžiku, kdy uplyne deadline pro podání daňového přiznání.
Kdy se neplati daně
Ani nulová daň či daňová ztráta vás od povinnosti podat daňové přiznání neosvobozuje. Naopak od povinnosti podávat daňové přiznání jsou osvobozeny ty OSVČ, které byly po celý rok 2022 přihlášeny k paušální dani. Druhou výjimkou jsou OSVČ, jejichž příjmy ze samostatně výdělečné činnosti za rok 2022 nepřesáhly 15 000 Kč.
Kdy se nemusi platit daně
Zrušení solidární daně: zdanění nadprůměrných příjmů
Solidární daň byla v roce 2021 zrušena, ale nahradila ji 23% daň z příjmů. Jakmile při podnikání dosáhnete vyššího ročního zisku než 48násobek průměrné mzdy (1 867 728 Kč pro rok 2022, 1 935 552 Kč pro rok 2023), tak částku přesahující tento limit daníte 23 %.
Kdy musím danit
Lhůta pro zaplacení daně z příjmu
Teoreticky je možné podat daňové přiznání za rok 2022 už v lednu 2023 a daň potom skutečně zaplatit až 2. května, pokud jste daňové přiznání podali elektronicky. Běžnější ale je, že OSVČ podávají daňové přiznání ke konci lhůty a zároveň s podáním platí vypočtenou daň z příjmu. >>
Jaké příjmy se nedaní
Patří sem:výdělky z jednorázových činností (např. jednodenní brigáda),příjmy z příležitostného pronájmu movitých věcí (zapůjčení auta, nářadí apod.),příjmy ze zemědělské činnosti, pokud se neřadí mezi vaše podnikání (prodej vlastního ovoce a zeleniny či nasbíraných hub),příjem včelařů (maximálně do 60 včelstev).
Jaké dary jsou osvobozeny od daně
„Daníte-li jako fyzická osoba, jsou od daně osvobozeny všechny vámi nabyté příležitostné dary, pokud jejich celková hodnota za jedno zdaňovací období nepřevyšuje částku 15 000 Kč.
Kdy se nemusí platit daň z příjmů
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.


