
Kdo může žádat o daňový bonus
Jde o přeplatek pro ty, kteří si vypočítají ve svém přiznání daň z příjmu nižší, než je daňové zvýhodnění na potomky. Stát jim následně rozdíl vyplatí. Na bonus dosáhnou jen ti, kteří mají za uplynulé roční zdaňovací období příjem nejméně ve výši šestinásobku minimální měsíční mzdy.
Kdy je nárok na daňový bonus
Daňové zvýhodnění (i daňový bonus) zaměstnanci mohou uplatňovat už během roku na měsíční bázi a to už od měsíce, ve kterém se dítě narodilo. Pro čerpání měsíčního daňového bonusu je ale nutné mít hrubou mzdu vyšší než polovinu minimální mzdy, která pro letošek činí 17 300 Kč (v roce 2022 byla ve výši 16 200 Kč).
Jak vzniká daňový bonus
Na daňový bonus máte nárok jako podnikatelé i zaměstnanci za podmínky, že vaše příjmy dosahují minimální výše: 103 800 Kč od roku 2023 (= šestinásobku minimální mzdy) u OSVČ, 8 650 Kč od roku 2023 (= alespoň poloviny minimální mzdy) u zaměstnanců.
Archiv
Kdo může uplatnit daňové zvýhodnění na dítě
Slevu na dítě můžete uplatnit na každého vyživovaného potomka, který s vámi žije ve společné domácnosti. Podle zákona je to: nezletilé dítě (do 18 let) nebo zletilé dítě do 26 let, které se soustavně připravuje na budoucí povolání (jinými slovy dítě do 26 let, které má statut studenta).
Jak se účtuje daňový bonus
O daňovém bonusu neúčtuju vůbec. Je to vlastně snížení odvodu daně, takže z mzdového programu mně vyjede kolik mám odvést zálohu daně a neřeším kolik je skutečná záloha minus bonus. Např. záloha je 100, bonus 10, tzn., že z mzdového programu mně vyjede záloha na daň 90 a takto účtuji.
Kdo platí daňový bonus
Pokud je poplatníkovi vypočten v daňovém přiznání daňový bonus, nejenže na dani neodvede nic, ale finanční úřad mu tento daňový bonus vyplatí. Hodnota daňového bonusu ovšem musí převyšovat 100 Kč. Daňový bonus se vyplácí do výše 73 200 Kč.
Jak žádat o slevu na dítě
V praxi se zpravidla podepisuje prohlášení k dani u zaměstnavatele, kde je práce vykonávána dlouhodobě, nebo u zaměstnavatele, kde je mzda či odměna vyšší. V případě, že druhý z rodičů nepracuje, doloží pouze originál podepsané čestné prohlášení, že neuplatňuje slevu na dítě.
Jak se účtuje náhrada za nemoc
2023. Na tomto účtu se účtují náhrady mzdy při dočasné pracovní neschopnosti (o náhradě mzdy však může být účtováno i na jiném zvoleném účtu v rámci účtové skupiny 52, konkrétní postup záleží na interní úpravě účetní jednotky). Náhradu mzdy zaměstnavatel poskytuje do 14. kalendářního dne pracovní neschopnosti.
Jak zaúčtovat nezdanitelné náhrady
V případě vedení účetnictví, musíte hodnotu nezdanitelných náhrad ručně zaúčtovat na příslušné účty v agendě Interní doklady. Program POHODA o nezdanitelných náhradách zadaných v agendě Mzdy/příslušný měsíc na záložce Čistá mzda v poli Nezdanitelné náhrady automaticky neúčtuje.
Kdy končí daňové zvýhodnění na dítě
Daňové zvýhodnění může být uplatněno u dětí, které se připravují na budoucí povolání naposledy v měsíci, kdy dovrší věk 26 let, i pokud soustavná příprava na budoucí povolání nadále trvá.
Kdy chodi daně za děti
Kdy chodí daně u zaměstnanců
Daňový bonus na děti dostává zaměstnanec vyplácen v každé měsíční mzdě, pokud mu vznikl a pokud dodal veškeré náležitosti na začátku roku do mzdové účtárny. Podání daňového přiznání: termín vrácení přeplatku je 1. května.
Co všechno se dá odečíst z dani
Od daňového základu si poplatník může odečíst úroky zaplacené za úvěr na bydlení, tady za hypotéku a za úvěr ze stavebního spoření. Pro tento odpočet platí limit 300 000 Kč za rok pro úvěry poskytované do 1. ledna 2021.
Co jsou nezdanitelné náhrady
Konkrétně jde o vyjmenovaný příjem, který „bezpečně“ není předmětem daně z příjmů podle § 6 odst. 7 písm. d) zákona o daních z příjmů (dále jen „ZDP“), a proto nepodléhá ani povinnému pojistnému na sociální a zdravotní pojištění.
Co se účtuje na účet 521
Na tomto účtu se účtují mzdové náklady, a to v podobě peněžního i nepeněžního plnění. Všechny osobní náklady včetně mzdových musí být sledovány pro potřeby vnitřního řízení účetní jednotky i z hlediska externích uživatelů výkazů samostatně.
Co je doplatek na daňovém bonusů
Část ročního zúčtování – doplatek na daňovém bonusu ovlivní ve vystavené mzdě až pole Doplatek, tedy hodnotu v Kč, vyplacenou zaměstnanci na účet nebo v hotovosti. Uvedený postup platí i v případě, kdy je ve mzdě uveden měsíční daňový bonus.
Kdo má nárok na daně
Podle § 38g ZDP, je daňové přiznání povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 ZDP).
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Co potřebuji k daním
K daňovému přiznání budete potřebovat součet příjmů/plateb, které skutečně přišly na váš účet nebo jste je dostali zaplacené v roce 2022 v hotovosti. Dále doložíte buď skutečné výdaje nebo výdaj vypočítaný procentem z příjmů, který se k vašemu podnikání vztahuje.
Jak se daní prémie
Určitě by prémie či odměny měly být součástí hrubé mzdy za dané období, tzn. základní mzda+prémie či odměny=hrubá mzda. Taky záleží na tom, jestli jsi nepodepsala nějakou dohodu o provodení práce na ty odměny, ale nad 5000 by měla být odvedena taky zálohová daň.
Jakou daň platí zaměstnavatel
Povinností zaměstnavatele je vypočíst zálohu na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a tuto daň za zaměstnance odvést. Daň z příjmů činí 15 % a v případě zaměstnanců, jejichž příjmy jsou vyšší než 4násobek průměrné mzdy, je výše daně 23 %.
Co je účet 333
Na tomto účtu účetní jednotka zachycuje různé dluhy vůči zaměstnancům, např. nárok zaměstnanců na náhradu škody, nárok zaměstnanců na náhradu cestovních výdajů, stipendia, náhrady za používání vlastních pracovních prostředků apod.
Jak vzniká přeplatek na dani
Přeplatek vykázaný v podaném daňovém tvrzení vzniká až na základě vyměření daně, tj. nejdříve k poslednímu dni lhůty pro podání řádného daňového přiznání (1. 4. 2019) a nejdříve od tohoto data tedy poběží 30denní lhůta pro vrácení přeplatku.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Co vše se může dát do dani
Odčitatelné položky
| Daňový odpočet | Částka |
|---|---|
| Úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření | maximálně 300 000 Kč/rok (při uzavření úvěru do 1. 1. 2021), maximálně 150 000 Kč při uzavření po 1. 1. 2021 |
| Dary a bezúplatná plnění | maximálně 15 % ze základu daně |
| Darování krve | 3 000 Kč/odběr |
| Darování kostní dřeně | 20 000 Kč/odběr |


