
Kdo nemá narok na slevu na poplatnika
Daňová sleva na poplatníka
Sleva na poplatníka je pro rok 2023 ve výši 30 840 Kč a jako u jediné nemusíte nijak prokazovat nárok. (U zaměstnanců ji ale podmiňuje podpis prohlášení poplatníka.) Všichni poplatníci ji mohou uplatnit za celý rok i v případě, že všech 12 měsíců nepracovali.
Archiv
Kdy mám nárok na slevu na poplatníka
Sleva na poplatníka (30.840 Kč ročně, uplatnitelná všemi poplatníky se zdanitelnými příjmy). Sleva na manžela (24.840 Kč ročně, uplatnitelná poplatníky, kteří žijí ve společné domácnosti s manželem nebo registrovaným partnerem, jehož příjmy nepřesáhly 68.000 Kč ročně.
Archiv
Co je základní sleva na dani
Pro rok 2021 se nicméně zvýšila na 2 320 korun měsíčně (27 840 Kč ročně). Tato částka byla rozhodující pro ty, kteří odevzdali přiznání (DP) v dubnu či červenci 2022 za zdaňovací období 2021. Při vyplňování DP za rok 2022 bude základní sleva na poplatníka opět vyšší, a to o 3000 korun (30 840 korun za rok).
Archiv
Kdo má narok na slevu na dani
Základní sleva na poplatníka je daňová úleva, kterou může uplatnit každý, kdo platí daně z příjmů – OSVČ, zaměstnanec, pracující či podnikající student, důchodce nebo rodič na mateřské dovolené. Slevu není nutné nijak prokazovat, nárok na ni vzniká automaticky.
Archiv
Co si může OSVČ odečíst z dani
Slevy na dani
| Slevy na dani podle § 35ba ZDP: | za rok 2022 |
|---|---|
| na plný invalidní důchod | 5 040 Kč |
| na průkaz ZTP/P | 16 140 Kč |
| na studenta | 4 020 Kč |
| za umístnění dítěte § 35bb | 16 200 Kč |
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Kdy končí daňové zvýhodnění na dítě
Pokud dítě studuje, daňové zvýhodnění za něj uplatňujete až do jeho dovršení 26 let. Příklad: Jestliže vaše dítě 26. narozeniny oslaví 10. března a stále je studentem, uplatníte na něj daňové zvýhodnění i za březen.
Jak ziskat slevu na dani
Sleva na poplatníka
Zaměstnanci mohou u svého zaměstnavatele podepsat „Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků“, požádat v něm o měsíční uplatňování slevy na dani a tím své daně snížit již ve mzdě až o 2.320 Kč (částka pro rok 2021).
Jak neplatit daně OSVČ
Naopak od povinnosti podávat daňové přiznání jsou osvobozeny ty OSVČ, které byly po celý rok 2022 přihlášeny k paušální dani. Druhou výjimkou jsou OSVČ, jejichž příjmy ze samostatně výdělečné činnosti za rok 2022 nepřesáhly 15 000 Kč.
Jak platí daně živnostník
Sazba daně z příjmu pro OSVČ a právnické osoby je stanovena na 15 % ze základu daně. Ten se v tomto případě vyjadřuje veškerými příjmy, které přesahují výdaje na jejich dosažení. Stane-li se, že v účetnictví uvidíte, že výdaje přesáhly příjmy, jedná se o ztrátu.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Co doložit při uplatnění slevy na dítě
Nárok na slevu můžete získat na dítě do 18 let, které s vámi žije ve společně hospodařící domácnosti, nebo na dítě do 26 let, které studuje – zde je nutné navíc doložit originál Potvrzení o studiu pro aktuální školní rok.
Kdo je považován za vyživované dítě
Vyživované dítě je dítě – nezletilé, nebo zletilé do 26 let věku bez invalidního důchodu 3. stupně soustavně se připravující na budoucí povolání nebo nemohoucí.
Jak se počítají slevy na dani
Slevy na dani ponižují přímo vypočtenou daň. Daň činí 15 % ze základu daně, nebo případně 23 %, pokud příjmy přesahují určitou výši (pro rok 2022 činí tato částka 1 867 728 Kč/rok).
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Co je příjem pro OSVČ
Do Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ se zahrnují: veškeré příjmy ze samostatné výdělečné činnosti daného roku uvedené v § 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů veškeré výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu za daný rok.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Kdy OSVČ neplatí daň z příjmu
Které OSVČ (ne)musí podat daňové přiznání za rok 2022
Naopak od povinnosti podávat daňové přiznání jsou osvobozeny ty OSVČ, které byly po celý rok 2022 přihlášeny k paušální dani. Druhou výjimkou jsou OSVČ, jejichž příjmy ze samostatně výdělečné činnosti za rok 2022 nepřesáhly 15 000 Kč.
Kdy se vrací daně za děti
Kdy chodí daně u zaměstnanců
Daňový bonus na děti dostává zaměstnanec vyplácen v každé měsíční mzdě, pokud mu vznikl a pokud dodal veškeré náležitosti na začátku roku do mzdové účtárny. Podání daňového přiznání: termín vrácení přeplatku je 1. května.
Kdo vyplácí přeplatek na dani
Finanční úřad má na vrácení přeplatku 30 dní.
Kdy vzniká nárok na daňový bonus
Na daňový bonus máte nárok jako podnikatelé i zaměstnanci za podmínky, že vaše příjmy dosahují minimální výše: 103 800 Kč od roku 2023 (= šestinásobku minimální mzdy) u OSVČ, 8 650 Kč od roku 2023 (= alespoň poloviny minimální mzdy) u zaměstnanců.
Jaké doklady je potřeba doložit k prohlášení poplatníka při žádosti o daňové zvýhodnění na dítě do 18 ti let
K tomuto formuláři je nutné doložit rodný list dítěte a druhý z rodičů musí doložit od svého zaměstnavatele Potvrzení zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění, z kterého je jasné, že neuplatňuje slevu u svého zaměstnavatele za dané období podruhé.
Jak dolozit slevu na dítě
K uplatnění slevy musíte překročit jistou příjmovou hranici. Abyste slevu na dítě dostali, musí vaše příjmy ze zaměstnání nebo podnikání za předchozí kalendářní rok přesáhnout alespoň šestinásobek minimální měsíční mzdy. Chcete-li tedy uplatnit slevu na dítě za rok 2023, musíte si v něm vydělat alespoň 103 800 Kč.
Kdy danit vedlejší příjem
Příležitostný příjem a daně
Jakmile přesáhnete hranici 30 000 Kč, budete muset tyto příjmy zdanit jako položku ostatní příjmy. V tomto případě byste si daňové přiznání jako zaměstnanec vyřizovali sami — agendu za vás již nevyřídí váš zaměstnavatel.


