
Co se dá odečíst ze základu daně
Odčitatelné položky
| Daňový odpočet | Částka |
|---|---|
| Úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření | maximálně 300 000 Kč/rok (při uzavření úvěru do 1. 1. 2021), maximálně 150 000 Kč při uzavření po 1. 1. 2021 |
| Dary a bezúplatná plnění | maximálně 15 % ze základu daně |
| Darování krve | 3 000 Kč/odběr |
| Darování kostní dřeně | 20 000 Kč/odběr |
Čím se snižuje základ daně
Svůj daňový základ můžeme snížit o dar, poskytnutý na vyjmenované účely (jedná se především o dary na humanitární, zdravotní, kulturní a jiné společensky prospěšné účely). Minimální výše darů je 1.000 Kč, maximální 15% ze základu daně. V roce 2020 a 2021 si mimořádně můžete odečíst až 30 % ze základu daně.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Co je základ daně ze závislé činnosti
Základem daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků je hrubá mzda (mzda nebo plat). Samostatným základem daně v rámci § 6 je příjem z dohody o provedení práce – odměna od jednoho zaměstnavatele nesmí přesáhnout za kalendářní měsíc výši 10 000 Kč.
Co si mohu odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Co zahrnout do daňového přiznání
Co všechno uvést do daňového přiznánípříjmy ze zaměstnání (§ 6),příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti (§ 7),příjmy z kapitálového majetku – např. podíly na zisku, licenční poplatky nebo úroky (§ 8),příjmy z pronájmu (§ 9),ostatní příjmy, které nespadají do žádné z předchozích kategorií (§ 10).
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Co si může dát Osvč do nákladů
Co se považuje za typické daňově uznatelné výdaje OSVČ a firemnákup materiálu na výrobu,nákup kancelářských potřeb,mzdy,pronájem za prostory k podnikání,spotřeba energie,účetní a daňové služby.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Co nepodléhá zdanění
Které příjmy se nedaníPřivýdělek u zaměstnance do 6000 Kč za rok.Dědictví.Stipendia ze státních rozpočtů anebo příspěvky ze spolků či odborových organizací.Náhrada majetkové či nemajetkové újmy, odškodnění a pojistná plnění kromě náhrady za ztrátu příjmu nebo za poškození věci, která spadá do obchodního majetku.
Jak se počítá daňový základ
Daňový základ je rozdíl mezi příjmy a výdaji, který ideálně opíšete z vašeho daňového přiznání. Příklad: Pokud byl daňový základ pana Nováka 200 000 korun a podnikal celý rok (činnost hlavní), vyplní tuto částku do políčka 20 tiskopisu a následně do políčka 25 poloviční částku (tedy 100 tisíc).
Jak se vypočítá základ daně
Jak spočítat DPH
Daň spočítáte jednoduše podle vzorce cena – (cena / x), kde x je násobek sazby daně. Pro 21% daň to bude 1,21, pro 10% daň 1,10 atd. 21% DPH z příkladné částky 135.000 Kč tedy spočítáte následujícím vzorcem: 135000 – (135000 / 1,21) = 135000 – 111570,2479 = 23429,7521.
Co jsou nezdanitelné příjmy
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jak zjistím že mám přeplatek na dani
Informaci o existenci přeplatku je možné zjistit přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky, popřípadě u svého místně příslušného správce daně. Pokud vám takový přeplatek vznikl, doporučujeme požádat o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Co vše se dá odečíst z dani 2023
Jaké daňové slevy mohu odečíst od daně z příjmů fyzických osobDaňová sleva na poplatníka.Sleva pro držitele průkazu ZTP/P.Sleva na vyživovanou manželku.Sleva na invaliditu.Sleva na studenta.Sleva za umístění dítěte.Sleva na evidenci tržeb.Sleva na děti (daňové zvýhodnění)
Jaký příjem se musí zdanit
„(1) Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč (50 000 Kč od 2023), pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Kdy končí daňové zvýhodnění na dítě
Pokud dítě studuje, daňové zvýhodnění za něj uplatňujete až do jeho dovršení 26 let. Příklad: Jestliže vaše dítě 26. narozeniny oslaví 10. března a stále je studentem, uplatníte na něj daňové zvýhodnění i za březen.
Co nepatri do nákladů firmy
Které náklady nejsou daňově uznatelnéReprezentace firmy – nejčastěji pohoštění, občerstvení či dary.Daň z příjmu, daň dědická a darovacíZdravotní a sociální pojištění podnikatele.Podíly na zisku, odměny pro členy statutárních orgánůPořizování majetku.Nesmluvní penále, pokuty a úroky.Náklady na osobní spotřebu.
Co se počítá do nákladů
Jedná se například o výdaje na mzdy zaměstnanců, výdaje na zákonné sociální a zdravotní pojištění zaměstnanců, výdaje na zřízení pracovního místa, příspěvek na stravování (pokud je zaměstnanec přítomen během stanovené doby alespoň 3 hodiny a příspěvek je do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu).
Co není předmětem daně z příjmů
Předmětem daně z příjmů právnických osob jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z příjmů s nakládání s majetkem, není-li v zákoně stanoveno jinak. Předmětem daně nejsou příjmy, které se získaly nabytím akcií, zděděním nebo darováním nemovitosti, movité věci nebo majetkového práva s výjimkou příjmů z nich plynoucích.
Co podléhá dani z příjmů
Podle zákona o daních z příjmů fyzických osob, podléhají zdanění tyto příjmy: Příjmy ze závislé činnosti (zaměstnání – mzda nebo plat) Příjmy ze samostatné činnosti (podnikání) Příjmy z kapitálového majetku (finanční majetek – peníze, cenné papíry a jiné)
Co všechno se musí danit
Mezi přímé daně patří:daň z příjmů právnických osob,daň z příjmů fyzických osob,daň z nemovitosti,daň z nabytí nemovitosti (zrušena),darovací daň (zrušena),dědická daň (zrušena),silniční daň.
Co vše musí platit živnostník
Týkat se vás budou 3 povinné platby: odvody na sociální pojištění, zdravotní pojištění formou záloh a daň z příjmu. Minimální záloha na sociální pojištění: 2 944 Kč měsíčně (v roce 2022 to bylo 2 841 Kč). Minimální záloha na zdravotním pojištění: 2 722 Kč měsíčně (v roce 2022 to bylo 2 627 Kč).
Jak zjistit základ daně z příjmů
Základ daně se dělí na dílčí základy daně, zde jsou jejich výpočty: příjmy ze závislé činnosti + pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem = dílčí základ daně příjmů ze závislé činnosti.


