
Kdy vznika nárok na daňový bonus
Daňový bonus mohou využívat poplatníci, kteří měli v daném zdaňovacím období příjem ze zaměstnání nebo podnikání a to minimálně ve výši šestinásobku minimální mzdy, tedy za rok 2022 je to částka 97 200 (pro příjmy za rok 2023 je to 103 800 Kč). Do této hranice se nepočítají příjmy z nájmu a kapitálového majetku.
ArchivPodobné
Kdy lze uplatnit daňový bonus na dítě
„Vyšší částky daňového zvýhodnění bylo možné využít už při ročním zúčtování daně nebo daňovém přiznání za rok 2021 a platí to i pro přiznání za rok 2022. Při zúčtování měsíční mzdy se vyšší částky zvýhodnění používají od ledna 2022,“ shrnuje daňová poradkyně KODAP Jana Melicharová.
Archiv
Kdo platí daňový bonus
Pokud je poplatníkovi vypočten v daňovém přiznání daňový bonus, nejenže na dani neodvede nic, ale finanční úřad mu tento daňový bonus vyplatí. Hodnota daňového bonusu ovšem musí převyšovat 100 Kč. Daňový bonus se vyplácí do výše 73 200 Kč.
Kdo může uplatnit daňové zvýhodnění na dítě
Slevu na dítě můžete uplatnit na každého vyživovaného potomka, který s vámi žije ve společné domácnosti. Podle zákona je to: nezletilé dítě (do 18 let) nebo zletilé dítě do 26 let, které se soustavně připravuje na budoucí povolání (jinými slovy dítě do 26 let, které má statut studenta).
Jak se žádá o daňový bonus
Jako plátce daně musíte vyplnit speciální tiskopis, který vydalo Ministerstvo financí České republiky. Žádost musíte uplatnit do termínu pro podání Vyúčtování daně z příjmu ze závislé činnosti. Finanční úřad má pak na vyřízení žádosti 20 dní.
Kdo má nárok na daně
Podle § 38g ZDP, je daňové přiznání povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 ZDP).
Kdo má narok na daně
Podle § 38g ZDP, je daňové přiznání povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 ZDP).
Co lze odečíst z dani 2023
Kompletní přehled nezdanitelných položek
| Druh odpočtu | Maximální odpočet ze základu daně |
|---|---|
| Penzijní připojištění | 24 000 Kč |
| Soukromé životní pojištění | 24 000 Kč |
| Dary | 30 % ze základu daně |
| Odborové příspěvky | 1,5 % zdanitelných příjmů nebo 3 000 Kč |
Jak se účtuje daňový bonus
O daňovém bonusu neúčtuju vůbec. Je to vlastně snížení odvodu daně, takže z mzdového programu mně vyjede kolik mám odvést zálohu daně a neřeším kolik je skutečná záloha minus bonus. Např. záloha je 100, bonus 10, tzn., že z mzdového programu mně vyjede záloha na daň 90 a takto účtuji.
Co to je daňový bonus
Daňový bonus jsou peníze, které vám stát vyplatí, pokud je vaše daňové zvýhodnění na děti vyšší než vypočtená daň z příjmu. V tom se zásadním způsobem liší od ostatních (běžných) slev na dani.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Co vše se může dát do dani
Odčitatelné položky
| Daňový odpočet | Částka |
|---|---|
| Úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření | maximálně 300 000 Kč/rok (při uzavření úvěru do 1. 1. 2021), maximálně 150 000 Kč při uzavření po 1. 1. 2021 |
| Dary a bezúplatná plnění | maximálně 15 % ze základu daně |
| Darování krve | 3 000 Kč/odběr |
| Darování kostní dřeně | 20 000 Kč/odběr |
Jak se účtuje náhrada za nemoc
2023. Na tomto účtu se účtují náhrady mzdy při dočasné pracovní neschopnosti (o náhradě mzdy však může být účtováno i na jiném zvoleném účtu v rámci účtové skupiny 52, konkrétní postup záleží na interní úpravě účetní jednotky). Náhradu mzdy zaměstnavatel poskytuje do 14. kalendářního dne pracovní neschopnosti.
Kam zaúčtovat dotace
Provozní dotace
Zůstávají zaúčtovány v běžných provozních výnosech. Účtujeme o nich jako o ostatních provozních výnosech (účet 648 – Jiné provozní výnosy), aby v účetních obdobích nevznikal zisk ani ztráta.
Kdo může být osvobozen od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Co jsou nezdanitelné náhrady
Konkrétně jde o vyjmenovaný příjem, který „bezpečně“ není předmětem daně z příjmů podle § 6 odst. 7 písm. d) zákona o daních z příjmů (dále jen „ZDP“), a proto nepodléhá ani povinnému pojistnému na sociální a zdravotní pojištění.
Jak se uctuje narok na dotaci
Dotace, které jsou poskytovány a určeny na provozní činnost účetní jednotky, se sledují v účtové skupině 69 – Provozní dotace. Předpis nároku na dotaci na provozní činnost účtujete ve prospěch účtu 691 – Provozní dotace a na vrub účtu 346 – Nároky na dotace a ostatní zúčtování se státním rozpočtem, resp.
Jak zaúčtovat nárok na dotaci
Český účetní standard č. 017 – Zúčtovací vztahy výslovně stanovuje, že o nezpochybnitelném právním nároku na dotaci se účtuje na vrub příslušného účtu účtové skupiny 37 – Jiné pohledávky a závazky a ve prospěch příslušného účtu účtové skupiny 34 – Zúčtování daní a dotací.
Které příjmy nemusím danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jak se daní prémie
Určitě by prémie či odměny měly být součástí hrubé mzdy za dané období, tzn. základní mzda+prémie či odměny=hrubá mzda. Taky záleží na tom, jestli jsi nepodepsala nějakou dohodu o provodení práce na ty odměny, ale nad 5000 by měla být odvedena taky zálohová daň.
Jakou daň platí zaměstnavatel
Povinností zaměstnavatele je vypočíst zálohu na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a tuto daň za zaměstnance odvést. Daň z příjmů činí 15 % a v případě zaměstnanců, jejichž příjmy jsou vyšší než 4násobek průměrné mzdy, je výše daně 23 %.
Jak se účtuje grant
Účetnictví nezná pojem grant. Pokud plynou prostředky grantu od státu, samosprávného celku a podobných institucí účtují se jako dotace (například granty EU), pokud plynou od soukromé osoby, účtují se jako dar (například granty Nadace O2).
Co jsou náklady příštích období
Náklady příštích období zahrnují vaše výdaje, které máte v aktuálním roce, ale nákladově spadají do období následujícího. Obecně můžeme říci, že v běžném období budete účtovat na vrub účtu 381 – Náklady příštích období. V následujícím období pak na vrub účtu nákladů a ve prospěch účtu 381.


