
Jak je to s 13 platem
13. plat = jedná se oplat = libovůli zaměstnavatele, zaměstnanec nemá ze zákona na toto prímo nárok. Zaměstnavatel ale takto může benefitovat své zaměstnance na základě dobrého hospodářského výsledku podniku za uplynulé období a motivovat tak zaměstnance k lepším výkonům.
ArchivPodobné
Kdy se vyplácí 13 a 14 plat
U 13. platu je to obvykle konec roku, v listopadu nebo prosinci, a 14. plat mívá termín v polovině roku, v červnu nebo červenci. Během mateřské a rodičovské dovolené a vojenské nebo civilní služby nemáte na uvedené platy nárok.
Archiv
Kdy má zaměstnanec nárok na 13 plat
330/2003 Sb., kde se stanoví, že zaměstnanci náleží v každém pololetí kalendářního roku další plat, pokud v něm odpracuje alespoň 65 dnů u jednoho zaměstnavatele v témže pracovním poměru. A neskončí-li tento pracovní poměr v prvním pololetí před 31. květnem nebo 30. červnem.
Archiv
Co je mzda a co je plat
V zásadě se dá říct, že pro zaměstnance zde žádný rozdíl nenajdeme. Pokud zaměstnanec pracuje v soukromé firmě, pobírá za svou práci mzdu. Plat je odměnou za práci zaměstnanců státu, krajů, obcí a organizací, které jsou jimi zřízeny.
Jak vysoký je 13 plat
Čím větší společnost, tím větší šance na bonusy
Ve společnostech do deseti zaměstnanců dosáhne na 13. plat 12 procent lidí a jeho průměr je 14 050 Kč. Ve velkých společnostech se na 13. plat může těšit 22 procent zaměstnanců, jeho průměrná výše je až 21 860 Kč.
Jak se daní plat
Výpočet čisté mzdy začínáme od hrubé mzdy, do které jsou započítány všechny složky, tedy základní mzda, příplatky, odměny a náhrady, které náleží zaměstnanci za příslušný měsíc. Z tohoto základu daně vypočítáme 15% daň z příjmu (zaokrouhlujeme na celé koruny nahoru).
Jak určit výši mzdy
1 Sjednání, stanovení nebo určení mzdy (§ 113) Mzda se sjednává ve smlouvě nebo ji zaměstnavatel stanoví vnitřním předpisem anebo určí mzdovým výměrem. Sjednání mzdy může proběhnout v jakékoliv smlouvě, tedy jak v pracovní, tak v individuální dohodě o mzdě, tak i v kolektivní smlouvě.
Jak si správně spočítat výplatu
Jaký je tedy postup výpočet mzdyz hrubé mzdy vypočítáme zdravotní a sociální pojištění, které platí zaměstnavatel za zaměstnance (9 % zdravotní pojištění, 25 % sociální pojištění)tyto 2 částky přičteme k hrubé mzdě = zdanitelná mzda.zdanitelnou mzdu zaokrouhlíme na celé stokoruny nahoru.
Jak vypočítat čistý příjem
Výpočet čisté mzdy
Čistá mzda se vypočítá pokud od hrubé mzdy odečteme sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnancem, daň z příjmu – uplatněné slevy a zvýhodnění.
Kdy může zaměstnavatel snížit plat
To přichází v úvahu zejména tehdy, kdy se změní kvalitativní podmínky rozhodující pro stanovení nebo určení mzdy. Jde např. o změnu složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, snížení obtížnosti pracovních podmínek a zejména – zhoršení pracovní výkonnosti a dosahovaných pracovních výsledků zaměstnance.
Jak funguje mzdový výměr
Mzdový výměr je dokument, na který odkazuje pracovní smlouva a jímž je stanovena jednostranně zaměstnavatelem výše mzdy. Důležitá je informace, že není přesně stanovena podoba mzdového výměru. Ta je na zaměstnavateli. Zákoník práce mu ale stanovuje mantinely v podobě náležitostí, jež musí výměr obsahovat.
Jak se počítá čistý příjem
Čistá mzda je částka, která Vám zůstane po odečtení daní a všech odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Počítá se z hrubé mzdy, což je částka, kterou máte uvedenou v pracovní smlouvě a na níž jste se se zaměstnavatelem dohodli. Vyjádřená je většinou za určitý časový úsek (měsíc, hodina) nebo za vykonanou práci.
Jak se počítá průměrný plat
Organizace poskytují úhrnné údaje o celkovém počtu zaměstnanců a celkovém objemu mezd. Průměrná měsíční mzda se pak počítá jako aritmetický průměr, tedy celkový objem mzdových prostředků se vydělí počtem zaměstnanců a počtem odpovídajících období, např. měsíců.
Jak se určuje plat
Výše mzdy se určuje dvěma základními způsoby: buď si o ní zaměstnanec se zaměstnavatelem sjedná dvoustrannou dohodu, nebo ji zaměstnavatel stanoví jednostranně, ovšem musí při tom respektovat zákoník práce, zejména výši takzvané zaručené mzdy.
Co to je mzdový výměr
Mzdový výměr je dokument, na který odkazuje pracovní smlouva a jímž je stanovena jednostranně zaměstnavatelem výše mzdy. Důležitá je informace, že není přesně stanovena podoba mzdového výměru. Ta je na zaměstnavateli. Zákoník práce mu ale stanovuje mantinely v podobě náležitostí, jež musí výměr obsahovat.
Jak vypočítat platový výměr
Výše mzdy uvedená ve mzdovém (či platovém) výměru je pochopitelně mzdou hrubou. Nejde tedy o částku, která vám přistane měsíčně na vašem bankovním kontě. Odečítají se od ní odvody sociálního a zdravotního pojištění a daň z příjmů, která může být případně snížená o slevy na dani.
Jaký je u nás průměrný plat
V roce 2022 dosáhla průměrná mzda 40 353 Kč, v meziročním srovnání činil přírůstek 2 450 Kč (6,5 %). Spotřebitelské ceny se zvýšily za uvedené období o 15,1 %, reálně se mzda snížila o 7,5 %.
Jak se počítá průměr na hodinu
Průměrný hodinový výdělek je hrubá mzda za předchozích 12 kalendářních měsíců/odpracovaná doba v tomto období. Pozn. Konta pracovní doby přinesl nový Zákoník práce, § 86, smyslem je vyrovnávání období, v nichž má zaměstnavatel větší potřebu práce s obdobími, kdy je potřeba podprůměrná.
Jak se počítá platový stupeň
Platový stupeň je určen podle započitatelné odpracované praxe. Ne vždy ale souhlasí počet odpracovaných let s počtem započitatelných let. Platový stupeň vám vypočítá mzdová účetní po doložení všech předchozích pracovních smluv. Přesnou výši platu se tedy dozvíte, až když vás přijmou.
V jaké platové třídě je učitel
Základní platy učitelů najdeme v 8. až 14. třídě.
Kdy dostanu platový výměr
12 Platový výměr (§ 136) Zaměstnavatel je povinen vydat zaměstnanci nejpozději v den nástupu do práce písemný platový výměr.
Co je vysoký plat
Platové rozpětí zaměstnanců pracujících v zemi Česká republika je standardně v rozmezí od 27 288,00 Kč (nízké mzdy, skutečné mzdy zaměstnanců mohou být ještě nižší) do 82 317,00 Kč (vysoké platy, skutečné platy mohou být ještě vyšší). Jde o celkový hrubý měsíční plat včetně bonusů.
Jaký je ideální plat
Zatímco muži v průměru vydělávali 37 008 Kč, ženy jen 29 627 Kč. U nejlépe placené skupiny podle pracovního zařazení (zákonodárci a řídící pracovníci) je rozdíl v průměrných mzdách u žen a mužů obrovský – muži 75 100 Kč, ženy 55 529 Kč. Muž specialista si vydělal 54 688 Kč, žena 40 586 Kč.
Jak se vypočítá průměrný plat
Průměrná mzda zaměstnance v daném roce je vypočtena poměřením s jeho placenou dobou, tedy počtem měsíců, za které mzdu či náhradu mzdy skutečně pobíral, odečtena je tedy doba nemocí a dalších neplacených nepřítomností v práci za daný rok.
Jak zjistit průměrný plat
Například: Máme 3 zaměstnance, kteří vydělávají 20 000 Kč, 30 000 Kč a 70 000 Kč hrubého měsíčně. V tomto případě průměr = 40 000 Kč (uvedené mzdy sečteme a součet vydělíme třemi), ale medián = 30 000 Kč (hodnota, která stojí uprostřed pomyslné číselné řady).


