
Kdy se vyplácí 13 a 14 plat
U 13. platu je to obvykle konec roku, v listopadu nebo prosinci, a 14. plat mívá termín v polovině roku, v červnu nebo červenci. Během mateřské a rodičovské dovolené a vojenské nebo civilní služby nemáte na uvedené platy nárok.
Archiv
Kdy má zaměstnanec nárok na 13 plat
330/2003 Sb., kde se stanoví, že zaměstnanci náleží v každém pololetí kalendářního roku další plat, pokud v něm odpracuje alespoň 65 dnů u jednoho zaměstnavatele v témže pracovním poměru. A neskončí-li tento pracovní poměr v prvním pololetí před 31. květnem nebo 30. červnem.
Archiv
Jak se vyplácí 13 plat
Většina českých zaměstnanců si o takzvaném třináctém platu může nechat pouze zdát. Tento firemní benefit zaměstnancům na konci roku uděluje jednorázový finanční bonus. Může se jednat o předem stanovenou částku, nebo také část z celkového hospodářského výsledku společnosti.
Kdo má mzdu a kdo má plat
V zásadě se dá říct, že pro zaměstnance zde žádný rozdíl nenajdeme. Pokud zaměstnanec pracuje v soukromé firmě, pobírá za svou práci mzdu. Plat je odměnou za práci zaměstnanců státu, krajů, obcí a organizací, které jsou jimi zřízeny.
Kdo dostane 13 plat
Nárok na 13. plat mají ve většině společností, které mají tento benefit zavedený, zaměstnanci, kteří se podílejí na hospodářském výsledku společnosti. Výplata 14. platu přichází v situaci, kdy společnost splní své výsledky nad očekávání vedení, dosáhne důležitého milníku a podobně.
Jaké jsou druhy mezd
4 formy mzdy podle druhu vykonávané práce:
časovou (závisí na množství odpracovaného času), úkolovou (odvíjí se od množství výrobků nebo úkolů), podílovou (počítá se jako podíl tržeb za určité období) a kombinovanou (je libovolnou kombinací různých forem mezd).
Jaký je rozdíl mezi hrubou a čistou mzdou
Čistá mzda je částka, která Vám zůstane po odečtení daní a všech odvodů na sociální a zdravotní pojištění a počítá se z hrubé mzdy. Čistá mzda je právě ta částka, kterou za svou práci reálně dostanete na účet. Hrubá mzda je částka, kterou máte uvedenou v pracovní smlouvě a na níž jste se se zaměstnavatelem dohodli.
Jaké jsou příplatky za víkend
Zaměstnanci přísluší za hodinu práce v sobotu nebo v neděli příplatek ve výši 25 % průměrného hodinového výdělku.
Co se strhává z výplaty
Čistou mzdu vypočítáme z hrubé mzdy, odečtením zdravotního a sociálního pojištění zaměstnance i zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti zaměstnance a připočtením daňového zvýhodnění nebo třeba náhrady mzdy za nemoc. Daň z příjmu se tedy počítá přímo z hrubé mzdy, nikoliv ze superhrubé mzdy.
Jak se daní odměny
Jak je tento příjem zdaněn, jestliže zaměstnanec nemá u dotyčného zaměstnavatele podepsáno prohlášení k dani a ani od něho nepobírá žádné další příjmy ze závislé činnosti. Odměna podléhá – stejně jako v minulých letech – i v roce 2022 zdanění 15% srážkovou daní.
Jak je placená práce v sobotu
Zaměstnanci přísluší za hodinu práce v sobotu nebo v neděli příplatek ve výši 25 % průměrného hodinového výdělku. Tento příplatek přísluší zaměstnanci i za zlomky hodin, které odpracoval v období, za něž se plat poskytuje.
Kdy mám nárok na osobní ohodnocení
Osobní příplatek lze přiznat pouze zaměstnanci, který dlouhodobě dosahuje velmi dobrých pracovních výsledků nebo kvalitně plní větší rozsah pracovních úkolů než ostatní zaměstnanci, nebo zaměstnanci, který je vynikajícím a všeobecně uznávaným odborníkem a vykonává práce zařazené do desáté až šestnácté platové třídy.
Co si může zaměstnavatel dovolit
Podívejte se, co si podle pražského právníka Romana Moussawiho může šéf dovolit a kde už ho skřípne zákoník práce.Sebere vám prémie.Sníží plat.Odmítne vám dát dovolenou v termínu, který jste si vybrali.Zruší vám na poslední chvíli už schválenou dovolenou.Přeřadí vás na horší práci.Posílá vám vytýkací dopisy.
Co může zaměstnavatel strhnout ze mzdy
zálohu na daň z příjmů a pojistné na sociální zabezpečení, všeobecné zdravotní pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti sráží zaměstnavatel přednostně. Ostatní srážky ze mzdy lze provádět jen v rozsahu stanoveném v občanském soudním řádu (zákon č. 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Kdo nesmí pracovat v noci
Kdo nesmí vykonávat noční práci Noční práci nesmí vykonávat mladiství, tedy mladší 18 let. Existuje zde však výjimka pro zaměstnance starší 16 let. Ti mohou noční práci vykonávat v rozsahu maximálně jedné hodiny denně, ovšem pouze za předpokladu, že je tato práce potřebná pro jejich přípravu k povolání.
Jaký je příplatek za přesčas
Za dobu práce přesčas přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek nejméně ve výši 25 % průměrného výdělku.
Kdy může zaměstnavatel snížit plat
To přichází v úvahu zejména tehdy, kdy se změní kvalitativní podmínky rozhodující pro stanovení nebo určení mzdy. Jde např. o změnu složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, snížení obtížnosti pracovních podmínek a zejména – zhoršení pracovní výkonnosti a dosahovaných pracovních výsledků zaměstnance.
Co je to pohyblivá složka platu
Pohyblivá složka mzdy je právo zaměstnavatele na určení bonusů pro zvlášť dobře odvedenou práci. Podmínky získání této složky mzdy musí zaměstnavatel uvést buď ve smlouvě, popř. je stanovit vnitřním předpisem, aby každý ze zaměstnanců měl rovný přístup k informacím o ní.
Co nesmí zaměstnavatel
zaměstnavatel nesmí při výběru zaměstnanců vyžadovat informace týkající se národnosti, rasového nebo etnického původu, politických postojů, členství v odborových organizacích, náboženství, filozofického přesvědčení, sexuální orientace, není-li jejich vyžadování v souladu se zvláštním právním předpisem (§ 12 odst.
Jak je to když zaměstnavatel nemá práci
Když zaměstnavatel nemá práci, protože nejsou zakázky, kolik dostanu Pokud zaměstnavatel nepřiděluje práci z důvodu částečné nezaměstnanosti, tj. z důvodu omezení odbytu výrobků/poptávky po službách, náleží zaměstnanci náhrada mzdy ve výši nejméně 60 % průměrného výdělku, je-li uzavřena dohoda s odborovou organizací.
Jakou výši náhrady škody může zaměstnavatel požadovat podle zákoníku práce
Zákoník práce limituje náhradu škody do výše 4,5násobku jeho průměrného výdělku, za předpokladu, že škoda byla způsobena neúmyslně, bez vlivu alkoholu či drog. Při výpočtu průměrného měsíčního výdělku musíme postupovat v souladu s § 351 – § 362 ZP. Ve vícesměnném provozu činí stanovená týdenní doba 37,5 hodin.
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Jak zdanit mimořádný příjem
Příležitostný příjem a daně
Jakmile přesáhnete hranici 30 000 Kč, budete muset tyto příjmy zdanit jako položku ostatní příjmy. V tomto případě byste si daňové přiznání jako zaměstnanec vyřizovali sami — agendu za vás již nevyřídí váš zaměstnavatel.


