
Co je to 13 plat
Třináctý plat je nárokovatelná složka mzdy, která je ukotvena ve smlouvě. Průměrný 13. plat bývá zpravidla stejný nebo nižší než je průměrný základní hrubý plat. Finanční odměna je závislá na odvedené práci zaměstnance, na hospodářském výsledku společnosti a vůli zaměstnavatele ji vyplatit.
Archiv
Kdy mám nárok na 13 a 14 plat
V kolektivní smlouvě je uvedený také termín jejich výplaty. U 13. platu je to obvykle konec roku, v listopadu nebo prosinci, a 14. plat mívá termín v polovině roku, v červnu nebo červenci.
Archiv
Jak se daní 13 plat
Zaměřme se nejprve na poskytnutí takového 13. platu, jak již bylo shora uvedeno, v hrubé výši 17 000 Kč. Uvedená vyplacená mzda podléhá na straně zaměstnance odvodům na sociální a zdravotní pojištění ve výši 8 % + 4,5 % = 13,5 % z vyměřovacího základu, tj. 17 000 Kč, což v uvedeném případě činí 2 295 Kč.
Kdy má zaměstnanec nárok na 13 plat
330/2003 Sb., kde se stanoví, že zaměstnanci náleží v každém pololetí kalendářního roku další plat, pokud v něm odpracuje alespoň 65 dnů u jednoho zaměstnavatele v témže pracovním poměru. A neskončí-li tento pracovní poměr v prvním pololetí před 31. květnem nebo 30. červnem.
Co je to 14 plat
Částka pro 13. i 14. plat je určena vnitřní směrnicí zaměstnavatele. Typicky se vypočítává z pololetního nebo celkového hospodářského výsledku společnosti, případně zaměstnanec dostane předem dohodnutou sumu peněz, nebo se jedná o odměnu představující jednu průměrnou měsíční mzdu zaměstnance.
Co je mzda a co je plat
V zásadě se dá říct, že pro zaměstnance zde žádný rozdíl nenajdeme. Pokud zaměstnanec pracuje v soukromé firmě, pobírá za svou práci mzdu. Plat je odměnou za práci zaměstnanců státu, krajů, obcí a organizací, které jsou jimi zřízeny.
Jak se daní odměny
Jak je tento příjem zdaněn, jestliže zaměstnanec nemá u dotyčného zaměstnavatele podepsáno prohlášení k dani a ani od něho nepobírá žádné další příjmy ze závislé činnosti. Odměna podléhá – stejně jako v minulých letech – i v roce 2022 zdanění 15% srážkovou daní.
Jaká je minimální mzda
Jaká je výše minimální a zaručené mzdy pro rok 2023
2023 je minimální mzda 17 300 Kč nebo 103,80 Kč za hodinu. Pro srovnání: V roce 2022 byla výše minimální mzdy 16 200 Kč, respektive 96,40 Kč. Minimální i zaručená mzda počítá s 40hodinovým pracovním týdnem.
Jak se daní plat
Výpočet čisté mzdy začínáme od hrubé mzdy, do které jsou započítány všechny složky, tedy základní mzda, příplatky, odměny a náhrady, které náleží zaměstnanci za příslušný měsíc. Z tohoto základu daně vypočítáme 15% daň z příjmu (zaokrouhlujeme na celé koruny nahoru).
Jaká částka se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně
Od daní jsou každoročně osvobozeny příjmy podle § 10 odst. 3) zákona 568/1992 Sb a příjmy podle paragrafu 4 zákona. Jedná se například výdělky z příležitostné činnosti, výhry z loterií a sázek do milionu korun, příjmy z pojištění majetku, z nabytí vlastnického práva k pozemku (ze zřízení věcného břemene) a podobně.
Co je to základní plat
Základní mzda
Jedná se o základní měsíční mzdu. Tedy tu částku, která je uvedená v pracovní smlouvě nebo ve mzdovém výměru a o kterou vyjednáváte na pohovoru.
Jaká je hodinová mzda
Minimální hodinová mzda vzroste z 96,40 Kč na 103,80 Kč. Průměrná měsíční mzda se v roce 2023 zvýší z 38 911 Kč na 40 324 Kč.
Jaký je rozdíl mezi mzdou a platem
V zásadě se dá říct, že pro zaměstnance zde žádný rozdíl nenajdeme. Pokud zaměstnanec pracuje v soukromé firmě, pobírá za svou práci mzdu. Plat je odměnou za práci zaměstnanců státu, krajů, obcí a organizací, které jsou jimi zřízeny.
Co to je plat
Plat je peněžité plnění poskytované za práci zaměstnancům v pracovním poměru k zaměstnavateli, který na odměňování těchto zaměstnanců využívá zcela nebo převážně veřejné zdroje (prostředky ze státního rozpočtu, z ostatních veřejných rozpočtů nebo z veřejného zdravotního pojištění).
Co nepatří do příjmů
Do příjmů se naopak nepočítá rodičovský příspěvek, dávky státní sociální podpory, zvýšení důchodu pro bezmocnost, stipendium při soustavné přípravě na budoucí povolání, dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči, státní příspěvky na penzijní připojištění se státním příspěvkem, státní příspěvky …
Kdy se neplatí daň z příjmu
V Česku neplatí daň z příjmu fyzických osob zaměstnanci s měsíční mzdou 10 290 Kč.
Jaký je normální plat
Platové rozpětí zaměstnanců pracujících v zemi Česká republika je standardně v rozmezí od 27 288,00 Kč (nízké mzdy, skutečné mzdy zaměstnanců mohou být ještě nižší) do 82 317,00 Kč (vysoké platy, skutečné platy mohou být ještě vyšší). Jde o celkový hrubý měsíční plat včetně bonusů.
Jak se pocita plat
HRUBÁ MZDA a její složky
Hrubou mzdou se myslí součet všech zdanitelných složek mzdy, do které patří: Základní mzda (časová, úkolová, tarifní) – dle pracovní smlouvy – nejčastěji jsou to odpracované hodiny * mzdová sazba (např.: 175 hod. * 120 Kč = 21.000,-) Příplatky ke mzdě (viz.
Co jsou to platy
Plat je peněžité plnění poskytované za práci zaměstnancům v pracovním poměru k zaměstnavateli, který na odměňování těchto zaměstnanců využívá zcela nebo převážně veřejné zdroje (prostředky ze státního rozpočtu, z ostatních veřejných rozpočtů nebo z veřejného zdravotního pojištění).
Jak se určuje plat
Výše mzdy se určuje dvěma základními způsoby: buď si o ní zaměstnanec se zaměstnavatelem sjedná dvoustrannou dohodu, nebo ji zaměstnavatel stanoví jednostranně, ovšem musí při tom respektovat zákoník práce, zejména výši takzvané zaručené mzdy.
Co vše se musí danit
Mezi přímé daně patří:daň z příjmů právnických osob,daň z příjmů fyzických osob,daň z nemovitosti,daň z nabytí nemovitosti (zrušena),darovací daň (zrušena),dědická daň (zrušena),silniční daň.
Co se nemusí danit
Podle § 10 odst. 3 zákona o daních z příjmů jsou příležitostné příjmy osvobozeny od daně, pokud jejich úhrn (tržba) u poplatníka nepřesáhne ve zdaňovacím období 30 tisíc korun.
Kdo má nejvyšší plat v ČR
Nejlépe placené profese v Česku
Proto nejvyšší platy v ČR mají ředitelé velkých firem nebo dispečeři letového provozu. Statistiky výdělků profesí lze nalézt v Informačním systému o průměrném výdělku (ISPV).
Jaký je průměrný plat v USA
Průměrná mzda se ve Spojených státech pohybuje okolo 100 000 korun za měsíc, u nás je to 40 000 korun. Minimální mzda je za oceánem v průměru 24 000 korun měsíčně, u nás je to 15 200 korun. Jak vypadají platy u konkrétních profesí


