
Jaké příjmy se nemusí danit
Pokud je roční příjem OSVČ pod 15 tisíc korun, případně méně než 6 tisíc, má-li výdělky i ze zaměstnání, daně přiznávat nemusí. Od letošního roku tato hranice zvyšuje až na 50 tisíc korun (uplatníte ji až v přiznání za rok 2023), u příležitostného příjmu ale zůstává třicetitisícový limit.
Co jsou osvobozené příjmy
Označení osvobozené znamená zpravidla fakt, že se z nich za dodržení zákonem stanovených podmínek (většinou časového testu, tedy období, ve kterých je poplatník vlastnil či užíval) neplatí daň z příjmu. Tudíž se vlastně do daňového přiznání nikde neuvádí a nemusí se nikde hlásit.
Co patří do ostatních příjmů
Výčet ostatních příjmů je v § 10 Zákona o daních z příjmu. Nejčastějším příjmem jsou příjmy z příležitostné činnosti (prodej ovoce či zeleniny ze zahrady) či příležitostného nájmu movitých věcí, příjem z výměnku atd. Ostatní příjmy se neuvádějí v daňovém přiznání pokud nepřesáhnou částku 30 000 Kč.
Které příjmy podléhají dani
„(1) Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč (50 000 Kč od 2023), pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Jak zdanit mimořádný příjem
Příležitostný příjem a daně
Jakmile přesáhnete hranici 30 000 Kč, budete muset tyto příjmy zdanit jako položku ostatní příjmy. V tomto případě byste si daňové přiznání jako zaměstnanec vyřizovali sami — agendu za vás již nevyřídí váš zaměstnavatel.
Kdy se nemusi platit daně
Zrušení solidární daně: zdanění nadprůměrných příjmů
Solidární daň byla v roce 2021 zrušena, ale nahradila ji 23% daň z příjmů. Jakmile při podnikání dosáhnete vyššího ročního zisku než 48násobek průměrné mzdy (1 867 728 Kč pro rok 2022, 1 935 552 Kč pro rok 2023), tak částku přesahující tento limit daníte 23 %.
Co to je bezúplatný příjem
bezúplatný příjem je dle české právní úpravy pojmem širším než pojem darování dle občanského zákoníku. Bezúplatný příjem zahrnuje krom darování i majetkový prospěch plynoucí z dědických titulů, z poskytnutí služby, ze společenské úsluhy, případně z bezúročných zápůjček, výpůjček a výpros.
Jaké dary jsou osvobozeny od daně
„Daníte-li jako fyzická osoba, jsou od daně osvobozeny všechny vámi nabyté příležitostné dary, pokud jejich celková hodnota za jedno zdaňovací období nepřevyšuje částku 15 000 Kč.
Jak se dani příjmy
Daň z příjmu je stanovena jako 15 % ze základu daně (příjmy přesahující výdaje vynaložené na jejich dosažení). Výpočet základu daně ještě obsahuje odečitatelné položky (tzv.
Co podleha Srazkove dani
Srážková daň slouží nejčastěji ke zdaňování menších příjmů z dohod o provedení práce nebo dohod o pracovní činnosti. Dále se uplatňuje například při danění dividend, autorských honorářů nebo odměn členů volební komise.
Kdy se neplati daně
Ani nulová daň či daňová ztráta vás od povinnosti podat daňové přiznání neosvobozuje. Naopak od povinnosti podávat daňové přiznání jsou osvobozeny ty OSVČ, které byly po celý rok 2022 přihlášeny k paušální dani. Druhou výjimkou jsou OSVČ, jejichž příjmy ze samostatně výdělečné činnosti za rok 2022 nepřesáhly 15 000 Kč.
Kdo nemusí danit
Povinnost podat daňové přiznání nemáte, pokud jste měli po celý rok pobírali nemocenské, sociální dávky, podporu v nezaměstnanosti apod. Pokud máte vedle zaměstnání i příjmy zdaněné konečnou srážkovou daní, tj. např. příjmy z dohod o provedení práce do 10 000 korun měsíčně bez podepsaného prohlášení k dani (tzv.
Kdo nemusí platit daň z příjmu
Jestli jste v loňském roce pracovali u jediného zaměstnavatele a neměli žádné další příjmy, daňové přiznání podávat nemusíte. Jinak ale tuto povinnost mohou mít studenti, matky na rodičovské dovolené i důchodci. A někdy se dokonce vyplatí ho podat, i když nemusíte.
Co je to nepeněžní příjem
Nepeněžní příjmy zaměstnanců
Jako naturální mzda převyšující stanovenou minimální mzdu (souč. 8000 Kč) mohou být poskytnuty výrobky, výkony, práce nebo služby. Výše této naturální mzdy se vyjádří v peněžní formě tak, aby odpovídala ceně, kterou zaměstnavatel účtuje za své výrobky nebo služby ostatním odběratelům.
Kdy je dar osvobozen
Které dary jsou od daně osvobozené Příjmy z darů nedaníte, pokud součet hodnot všech darů od téhož dárce nepřesáhne hranici 15 000 korun za zdaňovací období (obvykle kalendářní rok).
Co je základ daně z příjmů
Základem daně je částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení.
Jaké jsou druhy dani
Přímé daně lze rozdělit do dvou skupin. Tou první jsou daně z příjmů (nebo také daně důchodové), kam se řadí daně z příjmů fyzických i právnických osob. Druhou pak daně majetkové, mezi něž se řadí daň z nemovitostí (pozemky, stavby, bytové i nebytové jednotky), daň silniční a tzv. daně převodové (např.
Kdy se neplatí srážková daň
Pokud z dohody vydělal více než 10 000 Kč měsíčně nebo u jednoho zaměstnavatele podepsal prohlášení, je účasten na zdravotním a sociálním pojištění, příjem není zdaňován srážkovou daní a zaměstnavatel srazí z tohoto příjmu zálohu na daň.
Kdy se přihlásit ke srážkové dani
Z pozice plátce daně se ze zákona musíte přihlásit ke srážkové dani tehdy, když máte zaměstnance pracující na dohodu o provedení práce nebo činnosti, jejichž měsíční mzda nepřesahuje 5000 Kč měsíčně. Srážková daň vás nemine ani v případě, že vyplácíte autorské honoráře do 7000 Kč měsíčně.
Co se stane kdyz Neplatim daně
Sankce za každý den prodlení činí 0,05 procenta ze zaplacené daně (případně 0,01 procenta ztráty). Maximální postih se může vyšplhat na pět procent z vyměřené daně. Pokud vůbec nepodáte daňové přiznání, a to ani dodatečně na výzvu berňáku, pokuta bude minimálně 500 korun.
Kdo nemusí platit daně
Máte pouze příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků, které plynou ze zahraničí a tyto jsou vyjmuty ze zdanění na základě mezinárodních smluv o zamezení dvojímu zdanění. Povinnost podat daňové přiznání nemáte, pokud jste měli po celý rok pobírali nemocenské, sociální dávky, podporu v nezaměstnanosti apod.
Kdy se nemusí platit daň z příjmu
Nemáte příjmy nebo jen ty, které jsou od daně osvobozené (například podpora v nezaměstnanosti, rodičovská, výživné, nemocenská, stipendium a pojistná plnění, která se netýkají náhrady mzdy). Máte kromě zaměstnání jen příležitostné příjmy (§ 10) do 30 000 korun za rok.
Kdy nemusím odvádět daně
Pokud si zaměstnanec, vyjma příjmů ze zaměstnání, vydělá více než 6 000 Kč, tak ani jeho povinnost podat daňové přiznání nemine. Jak bylo uvedeno výše, se do limitu 6 000 Kč nezapočítávají příjmy, které jsou od daně osvobozeny a dále příjmy, které podléhají srážkové dani.
Kdo nemusi delat daně
Povinnost podat daňové přiznání nemáte, pokud jste měli po celý rok pobírali nemocenské, sociální dávky, podporu v nezaměstnanosti apod. Pokud máte vedle zaměstnání i příjmy zdaněné konečnou srážkovou daní, tj. např. příjmy z dohod o provedení práce do 10 000 korun měsíčně bez podepsaného prohlášení k dani (tzv.
Co to je bezúplatné plnění
Zákon o daních z příjmů (dále jen „ZDP“) pak hovoří o bezúplatném plnění. Toto bezúplatné plnění může mít formu jak peněžní (darujeme peníze), tak nepeněžní (darujeme věc), ale může se jednat i o poskytnutí služby zdarma.


